Musik på CD : Narnia – Awakening 1997

Omslaget till skivan
Klassiker 

Baksidan med låtlista 

Booklett + CD 

CD:n

Omslaget till vänster & Promo - utgåvan till höger






Musiker




Narnia
Christian Liljegren - Lead and Backing Vocals. Sång & Kör
Carl Johan Grimmark - Elgitarr , Akustisk Gitarr, Kör , Bas , Keyboard och Trummaskin


Gästmusiker

Jakob Persson - Bas på  låten "Sign of the Time".
Mart Hallek - Violin på låten "Sign of the Time".
Janne Samefors - Kör på låten "Time of Changes".
Janne Stark - Gitarr på låten "No More Shadows From the Past".


Låtlista CD.n



Break The Chains
No More Shadows From The Past
The Return Of Aslan (instrumental)
Heavenly Love
Time Of Changes
The Awakening
Touch From You
Sign Of The Time



Skivan är 39 min lång




När jag kollade igenom bloggen så visade sig att jag trodde att jag hade bloggat om alla Narnia album jag hade hemma. Men det visade sig att det hade jag inte.

Men det skall det bli ändring på. Narnia är ett band som har blivit mera och mera ett band som jag lyssnar väldigt mycket på senare tid.



Så nu tar vi och betar av deras skivor. Vi börjar direkt med debutskivan Awakening
Starten på en resa som konstigt nog håller på fortfarande (Om man inte räknar med deras 4 års paus från 2010 – 2014.


Awakening är en skiva som konstigt nog sätter tonen på hur bandet kommer att låta
Skön power Metal med kristna texter och samtidigt så finns det ett sound som trots att skivan är från 1997. Visst det låter vissa stunder som en Yngwe Malmsteen kopia när det kommer till gitarr spelandet. För att vara en debutskiva som ändå är ett lite bortglömt mästerverk om du frågar mig.

Det finns både neo klassisk metal varvat med progressive Rock på sina ställen.
Skivan låter väldigt bra för att vara en debutskiva.Samtidigt så är det förvånade att bandet på denna tid bara bestod av 2 personer som ändå lyckas ordentligt med denna skiva. Allt sitter som en smäck enligt mig och även Janne Stark s insats på låten No More Shadows From The Past.

Awakening förtjänar lite mera uppmärksamhet om du frågar mig och jag hoppas att den kommer ut som nyutgåva snart eftersom en del av Narnia s skivor är väldigt svåra att få tag på om man inte kollar på begangnat marknaden eller på Spotify då.
Men vi som vill ha fysiska exemplar så vore det härligt med en vinylutågva.


Awakening har gått varm i stereon och det kommer att bli många varv till.
En liten bortglömd pärla.



Om man ändå skall klaga på en sak så känns det vissa stunder som att det är lite låtar kvar på sitt eget sätt. Skivan tar slut för fort, Men det är väl en tolkningsfråga på sitt eget sätt. Awakening är i slutändan en riktigt härlig och bra skiva



Betyg 3/5

Kommentarer