LP - Skivor : Lars Ekborg – Lars Ekborg i Tom Lehrers Vackra Värld 1967

Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlista och info om låtarna 

Skivpåsen är vit som vanligt 

LP:n är svart 

Etiketten 





Musiker


Lars Ekborg - Sång
Leif Asp - Piano




Låtlista


A-Sidan


Var Beredd [Be Prepared]
Min Barndoms Stad [My Home Town]
Jägarvisa [The Hunting Song]
Jag Har Din Hand I Min [I Hold Your Hand in Mine]
När Du Blir Ful Och Grå [When You Are Old And Grey]
Wienerschnitzel vals [The Wienerschnitzel Waltz]



B-Sidan

Vem Se'n [Who's Next]
Förgiftning [Pollution]
En Irländsk Ballad [The Irish Ballad]
Porr [Smut]
Hej Svejs, Mor [So Long, Mom]
Vi Går Tillsammans Den Dagen Det Är Slut [We Will All Go Together When We Go]


Skivan är 23 min lång

Nu skall vi se hur det var faktiskt. Det var längesedan så jag måste tänka till lite.
Kan det vara ca 2004. Det kan nog stämma på sitt eget sätt.
Dock måste vi tänka oss detta var när Napster hade kommit till Sverige.
Det var så att en vaktmästare på Berga Skolan hade lade ner sketchen Grynkorv och Bunta Ihop och slå ihjäl dom av Lars Ekborg. Skrattade så jag grät när jag hörde dem.

Så det blev att undersöka mer av Lars Ekborgs katalog eftersom jag gillade dem.
En låt kom upp via Napster ”Porr” heter den kort och gott och fick reda på att det var en svensk översättning av Tom Lehrer s låt Smutt.

Så det blev att kolla upp mer av låtarna och hittade denna skiva på CD på huvudbiblioteket i Linköping, så det blev att spela in den skivan på Kassett.

Så det spelades och spelades till kassetten blev förstörd. Men texterna fanns i bakhuvudet. Men så kom jag ihåg skivan och jag har kollat många gånger ifall den finns att få tag på antingen på CD eller LP. CD;n har varit utgången länge och den finns inte att få tag på via beställning eller via skivbutiken så det blir att söka den antikvariskt.


Så jag kollade lite överallt men den fanns inte någonstans. Till en dag för ca en månad sedan så var jag hos flickvännen å vi gick till Röda Korset i Valdemarsvik och kollar bland nyheterna och konstigt nog så står det en Lars Ekborg skiva och det är min skiva som jag har letat efter i många år så nu till slut så finns den där på Röda Korset i Valdemarsvik. Knappt ospelad så det blev att betala 10 kr för denna skiva.

Jag var rätt så glad skall jag erkänna. Så nu sitter jag och lyssnar på skivan igen. Hur skall man se det nu med andra ögon och öron.

Skivan är som sagt väldigt kopplad till barndomen på sitt eget sätt.
Så jag har gått i barndom igen. Dock nu när jag har lyssnat på den ca 20 gånger så kan jag fortfarande sitta och sjunga med vissa låtar. Dock finns det ett par guldkorn på denna skiva och det är Jägarvisa , Förgiftning [Pollution] , En Irländsk Ballad [The Irish Ballad] & Vi Går Tillsammans Den Dagen Det Är Slut [We Will All Go Together When We Go]

Men det är en blandning av både ironi och humor, men ändå så kan jag sitt och sjunga med i texterna med glädje.


Skivan får i Betyg 4/5

Kommentarer

  1. Omslaget är från en soptipp i Stockholm, en skiva som fått mig att skratta hysteriskt många gånger...

    SvaraRadera

Skicka en kommentar