Musik på CD : Matilda Magnusson - Sjunger Björn Afzelius 2018

Omslaget till CD:n

Baksidan med låtlista  
Uppviket med booklett + CD 



CD:n

Fick mitt exemplar signerat
Tusen tack





Musiker


Bernt Andersson - Dragspel & Munspel
Arvid Sondén - Kontrabas & Kör
Lars"Larro" Rosengren - Trummor & Percussion
Axel Sondén - Fiol & Handklapp
Jonatan Magnusson - Elgitarr & Mandolin
Petra Haraldsson - Piano & Kör
Matilda Magnusson - Sång , Gitarr Munspel
Robert Ekberg - Sång spår 7 & Kör






Låtlista CD:n


Liten Blues Vid Gravens Rand
Här Och Nu
Galakväll
Balladen Om K
Hundra Mil Från Marianne
Bella Donna
Feberdansen
Arvidsson På Svetsen
Jesus Gick På Vattnet
Visa I Vargtimmen

Skivan är limiterad i 600 ex och är ca 40 min lång
Dock finns den inte på vinyl 



Kan cover skivor bli bra eller kan det bli pannkaka. Det är frågan det.
Men vi får backa lite först. Fick höra talas om att det finns en sångerska från Göteborg som verkligen älskar Björn Afzelius. Älskar är väl kanske att ta i men hon tolkar Björn Afzelius låtar på sin repeotoar . Hon har även spelat med Nynningen och finns även med på liveskivan Vi Kommer.
Där hon gör verkligen en strålande insats. Så när jag fick reda på att hon skulle spela in en cover skiva så tänkte jag att det skulle vara något för mig. Dock hann jag inte med att sponsra en slant till skivan. Men det är inget att göra åt. Matilda Magnusson fick ihop en slant till slut så hon kunde spela in sina versioner av Björn Afzelius musik.


Jag skall erkänna att jag var lite skepiskt till en början när man fick reda på att Matilda Magnusson skall göra en cover skiva med en av mina stora husgudar. Men konstigt nog så gör hon det med ära och bravur. Skivan är något så unikt som att det är Folkrock och Bluesgrass med Björn Afzelius låtar. Men hur står sig låtlistan det är klassiker och ändå lite udda låtval.
Fick man önska så skulle jag vilja se en mer politisk skiva. Visst det finns redan 3 st men ändå så Björn Afzelius alltid förknippad med politiken och musiken.
Så kan man inte diskutera Björn s texter utan Politisk färg så blir det väldigt svårt för gemene man
Men Matilda Magnusson kanske släpper en uppföljare med tiden om man får hoppas på det.

Hon tar sig an Björn Afzelius låtar med kärlek och värme så det är väldigt konstigt att sitta och lyssna på denna skiva i både contry och Bluegrass arr med Björn Afzelius låtar.
Men samtidigt så har nog aldrig Galakväll låtit så bra. En riktigt ösig version som jag tror nog kommer bli förvånade över och samtidigt så är det så bra när gänget rockar loss i slutet av låten.
Det är till viss del en av skivans höjdpunkter att man inte riktigt vet hur låtarna kommer att tolkas.
En riktigt överraskning när varje låt börjar.




Skivan är en överraskning och konstigt så sitter jag och ler ett stort leende.
Hade jag fått tag på denna skiva när den kom ut i slutet av 2018 så skulle den hamnat högt på listan.
Men det är lätt att vara efterklok

Nu väntar jag på en uppföljare och det hoppas jag att det kommer snart.
Förr eller senare så





Betyg 5/5

Kommentarer