LP - Skivor : Nynningen - Vi Kommer 2019

Omslaget till Dubbel LP:n
Riktigt läckert 

Baksidan med låtlista + info

Uppviket med bandet och texterna 

Uppviket bild 1

Uppviket bild 2

Skivpåsarna är vita 

LP-Skivorna är svarta
Nr 1 & 2 

Etiketten LP 1
A-Sidan 

Etiketten LP 2
D-Sidan 





Musiker 


Tomas Forsell- Elgitarr, Sång
Bengan Blomgren - Elgitarr
Nikke Ström- Elbas
Pontus Torstensson - Trummor
Thomas Jäderlund - Altsax & Sång
Hilda Ekstedt - Tenorsax & Sång
Niclas Rudh - Trombon



Gästmusiker

Totta Näslund - Sång
Matilda Magnusson - Sång
Sven Wolter - Sång
Bernt Andersson - Dragspel
Peter Melin - Trummor
Anne Eldtard - Violin



A-Sidan

Vilddjurens Sång
Kappsäcken
Motstånd

B - Sidan

Snålblåst
Kontokort
Staten Och Kapitalet




C-Sidan


Vingen
Se Så Tyst Det Är I Världen
Till Er
Ingenting Sker Mekaniskt
Lille Man


D-Sidan


För Full Hals
Balladernas Konst
Vem Betalar Festerna


Limiterad i 600 exemplar


1 Maj allaredan och vad passar då bäst med något av det rödaste som har kommit ut detta år.
Men det är  inte  vilken skiva som helst

Nynningen släpper nytt material på över 43 år.
Det måste vara något måste jag säga. Att ett av mina favoritproggband kommer med nytt material, Enligt vad jag vet så så är det Gruppens femte album är en dubbel-vinyl med liveinspelningar och får titeln "Vi kommer". Plattan släpps den 5 april. Förutom låtar med dagens upplaga av gruppen finns några exklusiva spår där såväl Sven Wollter som Totta Näslund står för sången. Så vi får en blandning med både gammalt och nya liveinspelningar.



Själv så har jag dessvärre inte sett Nynningen live med denna sättning.
Så det är lite blandade känslor jag lyssnar på denna skiva.
Nynningens skivor de jag har har jag lyssnat så många gånger på så jag har tappat räkningen måste jag erkänna.

Så när jag fick reda på att nya Nynningen skulle släppa nytt material så kan det bli blandat på sitt eget sätt. En del originalmedlemmar är med och även nya musiker.
Nynningen kopierar inte sig själva som tur är. Så det är en verklig blandning på denna skiva med både gammalt och nytt samtidigt så får vi även 6 st låtar från Tomas Forsells soloskiva Nya Tider som kom ut och även 2 låtar med Totta Näslund på sång som är inspelade 1997. Dock finns en av dessa låtar på Nynningens samlings CD som MNW gav ut 2007. Så det finns lite att avnjuta. Albumet är på 1 timme och 20 min så det är väl ok på sitt eget sätt.
Samtidigt så måste man även ge en eloge till sångerskan Matilda Magnusson som körar och sjunger på en del låtar. Vilken röst även om det klingar lite rejält på Göteborska. Men jag klagar inte
jag bara njuter

Om man skall se till låtlistan så är det rätt så bra låtar på skivan, När det är live så är låtarna lite längre som vi vet så låtarna sträcker sig mellan 3 min till hela 9 min långt.
Men man saknar en del guldkorn om man hade fått önska Men det finns riktigt bra inspelningar på Youtube så jag får kolla där ibland. Sök på Nynningen Pustervik
Neva , Atlantiska Oceanien & Se Så Tyst Det Är I Världen. Saknar de låtarna på denna skiva. Dock har han ändrat lite i texterna på vissa låtar, Men annars är det klart att man sjunger med i den härliga Kontokort & den härliga Ingenting Sker Mekaniskt

Annars så finns det inte mycket att klaga på
Kanske att det blir lite för mycket ibland med Tomas Forsells sololåtar eftersom man redan har den skivan sedan tidigare, Men det är en liten parentes på denna härliga liveskiva.

Nynningen är bättre än någonsin och samtidigt vill jag veta om någon kan stå still när deras upphottade version av Staten & Kapitalet kommer igång. Alltid lika bra och kommer vara en stor favorit i många många år till. Har dock aldrig hört Sven Wollter vara så arg på sitt eget sätt i dikten Vingen och även när Tomas Forsell i dikten Till Er



En riktigt stor överraskning som kommer visa att Nynningen är tillbaka och det är verkligen med besked en riktigt kalas skiva som jag skall erkänna att jag trodde att Nynningen var klara med sin musik. Tänk så fel man kan ha.
Nu väntar vi alla på en helt nytt album med nya låtar och gärna med lite mera outgivet material. Kan gissa till mig lite att det finns lite material någonstans.
Men en fråga återstår Var är Sam Vesterberg?? Hade gärna sett par inspelningar med honom på skivan.





Betyget blir en stark 4/5

Kommentarer