Musik på CD : Jordskred - Lavin 2017

Omslaget till CD:n

Baksidan med låtlista å bandet 

CD:n ligger i en Pappersleve






Musiker :
David Killander - ???
Marcus Nilsson - ???
Mikael Engström - ???
Oskar Forsberg -???


Gästmusiker

Christian Cuadra - Saxofon


Låtlista CD-EP

Shamanen Talade I Solstrålar
Ogräs
Åar
Portal
Sidenvägen
Tonkraft
Under En Sten
Flygande Matta
Klanderfritt

Limiterad i 100 ex




Vi fortsätter med Jordskred som denna gång har vuxit fram mer och mer i sin musik.
Deras skiva Lavin kom ut 2017 och då kom jag först i kontakt med deras musik eftersom jag såg en recension på Rocknytt om denna skiva. Sedan så flög det bort ifrån mig och det blev att att jag såg deras senaste skiva på Facebook som tips och blev nyfiken så det blev en beställning av ett ex av deras diskografi.

Så nu är det dags för deras skiva Lavin

Skivan inleds med det långa och stämningsfulla introt ”Shamanen Talade I Solstrålar” med starka inslag av karaktäristiskt sundsvallsmål för att sedan gå vidare in i svängiga ”Ogräs”
sedan så exploderar skivan i ett enda malande ös som ändå känns att skivan flyter ihop på alla sätt.
Mycket härliga låtar som är en blandning av Jazz eller Hårdrock. Är riktigt svag för Christian Cuadras saxofon som kommer in på låtarna Portal och Flygande matta,


Gillar man som sagt Siena Root, Witchcraft, Hällas, Horisont, Hypnos, Svartanatt
Skogen Brinner , November & Förr så kommer ni även uppskatta Jordskred.

”Lavin” som helhet är en minst sagt gedigen skapelse där det känns som att bandet fokuserat mer på att få till en bra och solid helhet som känns enhetlig snarare än att de bara satt ihop ett gäng slumpmässiga låtar till en skiva, som tyvärr många plattor ofta känns.

Hade jag fått tag på denna skiva tidigare så hade den kommit högt på årsbästa listan.
Men det är lätt att vara efterklok. Jag lyfter på hatten och säger att denna skiva är faktiskt deras bästa än så länge vad jag har hört nu. Vi har en skiva till att beta av.
Men som det ser ut nu så är denna bästa skivan.


Betyget 5/5

Kommentarer