Musik på CD : Crea - Dwarves And Penguins 2019


Omslaget till CD:n



Baksidan med låtlista + signaturer 

Uppviket ingen Booklett 

CD.n







Musiker


Peter Gren - Gitarrer & Sång
Nicke Bjerke - Bas
Sonny Johansson - Trummor & Percussion
Anders Karlsson - Keyboards & Sång


Gästmusiker 
Roland Chantra - Övriga röster


Låtlista CD:n

The March Of The Penguins
Some Of Us
Shattered Vison
Second Thoughts
Millennium
The March Of The Dwarves
Walk Into Bright Lights
Barbarossa



Denna skiva har jag varit nyfiken på länge och väl. På sitt eget sätt så har det blivit så att skivan egentligen inte skall komma ut för ens den 23-3-2019. (Det är så att de skivor vi sände ut var en första utgåva som vi signerade. Det som kommer ut i mars är skivan via Sony Music i hela världen. )

Dock är det så att bandet hade lagt upp denna skiva att köpa via sin shop å få den signerad. Eftersom bandet Crea har funnits sedan 1989 så har det inte blivit en skiva för ens nu. Dwarves And Penguins heter skivan och det är Creas debutskiva. Dock har de medverkat på två skivor 1995 & 1997.

Men nu till slut 2019 så har debuten äntligen kommit fram. Så det har tagit lite tid om man får säga så.  Men nu är det äntligen dags att få lyssna på musiken. Det är en skiva som jag har varit nyfiken på rejält.


Dock däremot så är Dwarves And Penguins är en skiva som konstigt nog känns att den skulle ha kommit under 1970 – talet. Här finns både Pendragon, Pink Floyd & Marillion å det är musik som jag verkligen uppskattar. Så det kan bara bli bra tänker jag som sagt. Det blir en resa bortom både melankoli och glädje. Men det som sticker ut rejält det är Marillion vibbarna som jag bara kan inte komma ifrån 

Men det är inga problem det eftersom det är ändå en skiva som konstigt nog kan vara en av år 2019 års bästa skivor. Det finns många lager av denna skiva och den växer rejält.


Ser fram emot nästa skiva alla redan måste jag erkänna.
Skivan är på ca 45 min lång och det är känns lagom på sitt eget sätt.

This is the day we met me and Juliet är en rad som finns med på låten Shatterd Visions.
Det går bara inte att komma ifrån den raden den sitter i skallen i många timmar.



Finns det något negativt om denna skiva tro. Nej det tror jag inte , jo en sak faktiskt.
Den finns inte på LP. (Än så länge vad jag vet). Men förutom det så är detta en av 2019 år starkaste skivor.

Bra jobbat grabbar



Betyget blir en 5/5

Kommentarer