LP - Skivor : MaidaVale - Madness Is Too Pure 2018

Omslaget till LP:n är riktigt läckert 

Baksidan med låtlista 

Skivpåsen är vit med bara en text på ena sidan

Skivpåsen är vit med bara texterna  på andra  sidan

LP:n är läckert Gul  
Etiketten 



Lite info från skivbolaget + en gul prick som visar
vilken färg vinylen har






Musiker


Matilda Roth – Leadsång
Sofia Ström – Elgitarr
Johanna Hansson – Slagverk/percussion
Linn Johannesson – Basgitarr




Låtlista



A-Sidan


Dead Lock
Oh Hysteria
Gold Mind
Walk in Silence
Späktrum


B-Sidan

Dark Clouds
Trance
She Is Gone
Another Dimension



Limiterad i 500 ex




MaidaVale heter ett band som jag har bloggat om tidigare.
Deras debutskiva Tales Of The Wicked West 2016 har jag redan hemma i min samling och nu är det är det dags att sätta tänderna i uppföljaren som kom ut 2018. Missade att köpa den förra året. Men nu har jag äntligen fått tag på ett exemplar så nu blir det att åka av.

Madness is too pure” är en skiva som visar hur ett band på kort tid går från mycket bra till genialt. MaidaVale har tagit sin retroanstrukna rock, blandat den med new wave och postpunk och slipat detaljerna till sylvassa spetsar och skapat något som lurar dig att tro att du lyssnar på någonting du hört förut men som öppnar portaler till helt andra världar. Gnisslande gitarrer som ylar i natten, pulserande rytmer med en röst som svävar högt där ovanför. Jag tänker på Nick Cave och Janis Joplin. Samtidigt. Det har ett jazzigt sväng och en blytung riffgrund som försätter dig som lyssnar i trance. Bandet har vuxigt sig riktigt starka och det finns många vibbar till både Psykedeliska vibbar och Blues Pills. Det enda jag kan klaga på vissa stunder det är att det kan bli för mycket eller kan det verkligen bli det , Kanske kanske inte. Musiken och texterna sitter som en smäck.

Bandet har lärt sig väldigt mycket på kort tid. Fyra kvinnor som spelar tung psykedelisk rock är precis vad som behövs. Så jag hoppas verkligen på att det kommer nytt material snart med MaidaVale.

Skivan växer för varje omlyssning men det tog ett tag innan jag inser skivan storhet.
Om det är för mycket Psykedelisk musik det är väl en tolkningsfråga som allt annat.


Skivan kommer gå varm ett tag till
Jag gillar den å samtidigt så vill jag ha mera


Betyg 4/5

Kommentarer