Musik på CD : Skraeckoedlan - ”Eorþe” (Earth) 2019

Omslaget till CD:n

Baksidan med en stor Mammutbläckfisk 

Uppviket på ena sidan så finns det autografer 

CD;n








Musiker


Erik Berggren - Bas
Martin Larsson - Trummor
Henrik "Hank The Tank" Grüttner - Elgitarr
Robert "Poncho Mf" Lamu - Sång & Gitarr


Låtlista på CD:n

Guldåldern
Kung Mammut
Creature Of Doggerland
Angelica
Mammutkungens Barn
Elfenbenssalarna
Tentakler & Betar
Angra Mainyu



Så kom då årets överraskande nyhet att Stonerrockbandet Skraeckoedlan släpper nytt material detta år. Bandet firar dessutom 10 år jubeleum med så jag hoppas att det kommer mera material snart. Men det var ett bra 2018 år med för Skraeckoedlan, min favoritksiva Äppelträdet från 20111 kom ut i en nyutgåva som ni säkert vet om så finns den på bloggen allaredan, Men nu är det dags för deras nya skiva som kort och gott heter ”Eorþe” (Earth) Bandet har samarbetat med Nils Håkansson som skriver Sci-fiction böcker, Han skrev en text som var speciellt skriven för bandet så Skraeckoedlan satte musik till denna,

Så det är dags för ett nytt kapitel i Skraeckoedlan s musik och vilken musik sedan det är.
Klassiks Stonerrock & en bit Progressive Rock, Bandet sjunger på Svenska denna gång och det låter riktigt bra. Eorþe är en skiva som jag är väldigt överraskad över måste jag erkänna.
Eorþe är en skiva som växer många gånger man lyssnar på den.

Men denna gång så tar det sig även lite Psykedeliska svängar å även lite åt Prog hållet.
Det finns något extra på Eorþe som jag inte riktigt vet vad jag skall säga om.
Eorþe är en stor koloss lika stor som bandets tidigare skivor och det är en kraftmätning som ändå inte blir segt och monotont. En käftsmäll som man vill återse många gånger.
Låtarna pendlar mellan 3 min till 10 min å skivan är 50 min lång. Det känns riktigt bra måste jag erkänna, Det blir inte för mycket eller för lite. Men det blir ju aldrig tråkigt som sagt så det är ett plus i sig. Skivan är nog Skraeckoedlan s starkaste skiva på länge, Den är inte lika stark som Äppelträdet men det är mycket bättre än Sagor.
Skraeckoedlan har vuxit och spänt musikmusklerna och det är med glädje och besked.
En skiva som kommer att bli högt på listorna detta år var så säker.

Eorþe är en av årets bästa skivor helt enkelt dock undrar man om de kommer att fortsätta
sammarbetet med Nils Håkansson , Hoppas kan man ju alltid



Det enda jag saknar med denna utgåva det är bookletten. Det finns ingen och det känns lite konstigt eftersom man är van vid ett texthäfte men man kan inte få allt man vill.


Det är väldigt svårt att plocka ut en favoritlåt denna gång.
Allt flyter samman till en härlig FuzzRock skiva med en del Psykedeliska svängar.
Skraeckoedlan vilket underbart firande över att ni firar 10 år som band
Hoppas att ni fortsätter i många år till

Vi behöver Skraeckoedlan eller Pekings doeadaroedla som jag har läst på Rockbladet.
Å jag är villig att låna den formuleringen, Det stämmer så bra

En riktig klassiker som kommer ligga högt på listan
Jag älskar den





Betyg 5/5

Kommentarer