Musik på CD : Agusa - Ekstasis Live In Rome 2018

Omslaget till CD:n

Baksidan med låtlista + Band 

Ena fliken dock finns det ett Tryckfel på denna utgåva
Recorded live on April 20, 2118

CD.n



Musiker

Jeppe Juul - Orgel
Tobias Pettersson - Bas
Jenny Puretas - Flöjt & Percussion
Tim Wallander - Trummor
Mikael Adesjö - Gitarr





Låtlista på CD:n

Landet Längesen/Sorgenfri
Den Förtrollade Skogen
Sagor Från Saaris
Uti Vår Hage



Efter Leveticus så kommer vi till lite mjukare låtar men ändå helt magiska.
Mitt absoluta favoritband när det kommer till nyprog så är det Malmö bandet Agusa.
Agusa musik är väldigt speciell, Instrumental musik med en skvätt folkmusik,
Det är mäktigt och det är mycket bättre än studioalbumet eftersom det är en liveskiva.
Skivan släpptes i början av December 2018 å jag fick tag på denna skiva i början av året eftersom den fick bli på Import på Bengans i Linköping. Därför så finns den inte med på 2018 årsbästa lista.



När man får skivan i sin hand och ser att det bara är 4 låtar på den så tänker man att det är en EP.
Men då får vi tänka om lite eftersom att skivans spårlängd är mellan 11 min till ca 25 min. så det blir rätt så mycket musik på samma gång. Sammanlagt så är det ca 65 min lång å det är ett styrkebesked som inte går av för hackor. Så detta är ett live album inget annat men vilket Live Album det är

Låtarna får mig fortfarande att drömma mig bort å ge mig väldigt mycket glädje och kärlek när man lyssnar på denna skiva. Samtidigt så undrar man hur det lyckas med sin musik. Agusa växer och blir starkare för varje gång jag får tag på deras skivor. Ena stunden låter det som Kebnekajse med flöjt och orgel , för att sedan låta som Deep Purple när det kommer igång med både orgeln och elgitarren. Det är en salig blandning och älskar man psykadelisk Rock och Prog Rock så kommer du att bara älska denna skiva.

Det är svårt att säga vilken låt som är bäst på skivan eftersom det är ett härligt och sammansvetsad skiva.
Fast det är klart att hjärtat klappar lite extra för låten Uti Vår Hage. Det var den första låten har hörde med Agusa så jag håller den låten rätt så högt skall jag erkänna + att det kommer ett litet Trumsolo är inte så dumt det heller.


Agusa samlingen växer som tur är
Undrar när nästa skiva kommer 



Bandet säger dock inte så mycket utan låter musiken sköta snacket. Inget mellansnack eller så bara en kort prestentation innan Uti Vår Hage Klingar ut. Det finns inga pålägg eller så utan allt är så äkta och så kärleksfullt från Agusa som verkligen vet vad fansen vill ha och vad folk vill ha. Agusa fortsätt spela. Vi behöver er & Jag behöver er. En av era starkaste skivor oavsett vad folk säger.


Synd att jag inte fick tag på skivan tidigare så hade denna legat högt på listan som sagt.
Men det är inget att göra åt

Betyg 5/5

Kommentarer