LP - Skivor : Leviticus - Jag Skall Segra 1983

Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlista 

Skivpåsen har texterna på ena sidan

Bandet på ena sidan och ett
Bibelord från Johannes Kap 12 Vers 46
Jag är ljuset som har kommit hit i världen för att
ingen som tror på mig skall bli kvar i mörkret.

LP:n är svart 

Etiketten 






Musiker



Håkan Andersson - Sång , Bas & Synthesizers
Björn Stigsson - Elgitarr Synthesizers & Sång
Kjell Andersson - Trummor & Percussion



Låtlista



A-Sidan



Jag Skall Segra
Låt Mig Strida
Han Är Livet
Tvivel
Handling Mer Än Ord


B-Sidan 

Allt Är Lugnt
Dag För Dag
Sträva Framåt
Ps. 23


Vi fortsätter med Leviticus skivan som finns i min samling så nu är det dags för deras andra / Första album med texter på svenska. Skivan heter Jag skall Segra och det är en riktig rökare till Käftsmäll denna skiva är. Kanske är den lite starkare än debut EP:n men det beror på lite hur man räknar på sitt eget sätt.


Skivan är ändå en liten pärla med härlig Heavy Metal och Prog, nästan lite Progmetal på sitt eget sätt kanske.
Men slagkraftiga Kristna texter så är det ändå en pärla som jag placerar med Jerusalems skivor.
Det är tungt malande 80 tals rock å jag bara älskar det. Bättre än så här kan det inte bli på sitt eget sätt. Ett gitarrsolo och ett annat trumsolo ibland är inte dumt måste jag säga å det blir inte segt eller tråkigt eftersom det flyter på bra. En skiva att spela många gånger och det finns alltid något nytt att upptäcka,


Det är en blandning av både Progmetal och AOR ballader kan jag hålla med om och att för vissa så kan det blir lite för tjatigt amed de Kristna texterna men ni som inte har problem med det så är bara att lyssna och bara njuta. Ni som har ett öppet sinne så kommer ni att gilla denna skiva var så säkra.

En riktig guldklimp med härlig Musik och ett Bra Budskap som människor behöver höra å måste säga att tolkningen av Psalm 23 ”Herren Är Min Herde” är nog en av de vackraste tolkningar jag har hört. Det är i klass med Jerusalems låt Blomman / Jag Vill Ge Dig En Blomma Som En Gåva

Kanske inte lika vass som sin debut EP Men ändå så finns det något där som gör mig både glad å förvånad över att det är så bra och så mäktig skiva

Samtidigt för  en del Hårdrocksfans så kommer folk bli överraskade hur bra denna skiva är







Betyg 5/5

Kommentarer