Musik på CD : All Traps On Earth - A Drop Of Light 2018

Omslaget har aldrig varit så läckert som detta 

Baksidan med låtlista 



CD:n





Lite info som finns på lappen  


LP: - Utgåvan till vänster limiterad i 400 ex
CD:n  till höger 





Musiker

Erik Hammarström - Trummor Tama Artstart I (Cordia)], Cymbal [Cymbals], Snare [Yamaha Oak Custom Absolute Noveau Snare Drum], Vibraphone, Marimba, Xylophone, Glockenspiel, Crotales, Timpani, Bass Drum [Gran Cassa], Wood Block [Wood Blocks], Tam-tam, Bells [Tubular Bells]

Thomas Johnson - Grand Piano [Grand Pianos], Electric Piano [Fender Rhodes, Wurlitzers, Pianets], Clavinet, Organ [Organs], Mellotron [Mellotron M4000D], Synth [Moog Voyager]

Johan Brand - Mellotron [Mellotron M400 And M4000D], Synth [Moog Voyager, Moog Minitaur], Organ [Organs], Electric Piano [Fender Rhodes], Clavinet, Bass [Rickenbacker 4001 And 4001S Basses, Fender Jazz Deluxe Bass, Revelation Jazzmaster VI Bass], Pedalboard [Moog Taurus I], Electric Guitar [Epiphone Gibson Les Paul Guitar, Green Gibson Les Paul Guitar], Percussion, Sång

Miranda Brand - Sång

Gästmusiker

Fredrik Lindborg - Bass Clarinet, Baritone Saxophone, Tenor Saxophone, Alto Saxophone, Soprano Saxophone
Matthias Bååth - Flöjt & Bas
Magnus Båge - Flöjt
Phil Mercy - Gitarr
Karl Olandersson - Trumpet & Flugelhorn



Låtlista CD.n

All Traps On Earth
Magmatic Warning
Omen
First Step
Bortglömda Gårdar

Skivan innehåller 5 låtar & är 1 timme & 3 min lång.



Det kom ett PM till mig för ett par veckor sedan. Det var en av medlemmarna i Änglagård som medelade att det kommer ut en skiva med hans soloprojekt bandet heter All Traps on Earth, Svaret blev kort & gott Hej han trodde att jag skulle gilla skivan eftersom jag är ett stort fan av Änglagård och även Prog. Så det blev en kort PM att skivan fans till salu för 150 kr på CD.

Det är klart att det blev ett köp. Vad annars. Ett par dagar senare så låg skivan i min brevlåda. Så nu till slut är det dags att äntligen lyssna
 
Skivan är verkligen helt magisk, Det är en härlig blandning av både Goblin , Samla Mammas Manna och även Magma har jag hört att det skall vara som bara det är att det kan bara bli riktigt mäktigt, 

Detta är musik som har tagit hela 5 år att skriva,komponera och även se till att det kommer på skiva.

Jag är verkligen såld direkt när första låten kommer igång, Vilken musik och vilket sväng.
Det har gått sex år sedan den sista studioutgåvan av det typiska 1990-talets progressiva rockband Änglagård.


Under tiden har den ursprungliga och nuvarande bassisten Johan Brand gått ihop med den ursprungliga keyboardisten Thomas Johnson och nuvarande trummis Erik Hammarström för att spela in en debut som All Traps on Earth. Att gå med dem är Brands dotter Miranda på sången, liksom ett antal gäster på olika mässing och träblåsinstrument (speciellt flöjt). Änglagård två första album, även om det inte är långt ifrån deras senaste heller. Vissa har sagt att det är den logiska uppföljningen till deras debut, Hybris . 

Det måste helt enkelt vara så att det är en uppföljare till Hybris eller att man placerar den i samma kategori som Hybris. Tolkningsfråga som allt annat.
Kan det vara så att den till och med är lite vassare än Hybris Vissa stunder det skall jag erkänna

Dock kommer jag nog alltid hävda att detta är inte är ett Änglagård album (Även om 3 av medlemmarna är med vill säga). Den som vill får säga sitt men jag håller fast vid att detta är ett nytt band å ett projekt jag mer gärna vill se mera av. Det är för bra att låta det gå till spillo.

Låtarna är mellan 2 min till 18 min. Precis som det skall vara när det är prog som lyssnas på .

Det blir aldrig riktigt tråkigt eller segt. Det är instrumentalt för det mesta men så till slut kommer sången fram rejält.

Bara njutbart och även lite extra speciellt när Miranda sjunger med hela sin kraft och stämma. Det är gåshud rakt av. Den sista låten är helt på svenska och det är en av skivan s höjdpunkter.

Dock är ju hela skivan en höjdpunkt i sig men det är en annan femma
Jag är nykär å jag hoppas på mera musik med tiden av All Traps on Earth,
Stort tack hela bandet för en av årets bästa skivor. Det kommer bli svårt att sätta ihop listan
var så säkra
All Traps on Earth hoppas att ni fortsätter att spela in musik och att det snart blir en turné
Hoppas kan man alltid.







Skivan finns på Spotify
Lyssna om ni vill eller köp LP / CD:n 




Betyg 5/5

Kommentarer