LP - Skivor : The Moody Blues - In Search Of The Lost Chord 1968 / 1984


Omslaget till LP:n

Baksidan med bandet + Låtlista 

Uppviket med info m.m.

Skivpåsen är vit 

LP:n är svart 

Etiketten 





Musiker



Mike Pinder - Sång, Mellotron , Piano , Klavecimbel , Akustisk Gitarr, Bas , Cello, Autoharp ,Tambura , Talsång
Ray Thomas - Sång, C-Flöjt , Alto-Flöjt , Sopransaxofon , Oboe , Fransk horn , Tamburin
Justin Hayward - Sång , Akustisk Gitarr , Elgitarr , 12-sträng Gitarr
John Lodge - Sång, Bas, Akustisk Gitarr, Cello , Trumma ,
Graeme Edge - Sång, Trummor , Timpani , Tamburin, Piano , Slagverk , Tabla , Talsång






Låtlista


Departure
Ride My See-Saw
Dr. Livingstone, I Presume
House Of Four Doors
Legend Of A Mind
House Of Four Doors (Part Two)


B-Sidan

Voices In The Sky
The Best Way To Travel
Visions Of Paradise
The Actor
The Word
Om



Nu blir det en skiva som jag inte vet något om först måste jag erkänna.
Fick tag i denna på en loppis för länge sedan. Köpte den mest för omslaget.

Men jag är glad över att jag fick tag på denna skiva. Dock har den stått länge i min hylla tills jag för ett par dagar sedan fick reda på att skivan skulle komma ut igen som 50 år jubeleum box. Tänkte att jag kände igen omslaget så det blev att plocka fram skivan som bara har stått i hyllan. Men jag blev överaskad över hur bra skivan var En härlig psykedelisk pärla med inslag av progressive rock


Skivan är ett djupt filosofiskt album av The Moody Blues , byggt kring begreppen uppdrag och upptäckt. Gruppens medlemmar spelade de ungefär 33 instrumenten själva och undersökte eklektiska ljud från den indiska sitar och tambura till orkesterhobben, flöjten, harpan och cello. Dock är det fortfarande ett rockalbum med accentuerad av samma blandning av brittisk pop, psychedelia och muntlig poesi som Moody Blues använde på deras tidigare album. Kanske så är det lite Beatles varning över den på sitt eget sätt.

Dock när flöjten kommer igång så är det lite Jetrhro Thull på sitt eget sätt.

Men det är blandad kompott på denna skiva bland olika gengrer så det blir kanske lite svårt att lyssna på den första gången men efter ett tag så är den helt underbar eller bedrövlig

Det får lyssnarna avgöra själva.


Kan man kalla det för Spacerock eller psykedelisk musik vet inte riktigt om jag skall vara ärlig. Men det är musiken som är vikigast inget annat.

En riktig härlig skiva vissa stunder eller helt tråkig beroende på vilket humör man är på.



Betyg 3/5

Kommentarer