LP - Skivor : Dan Berglund - En Järnarbetares Visor 1975

Omslaget till LP:n
Johan & Johanna s liv Del 1 

Omslaget till LP:n
Johan & Johanna s liv Del 2

Textbladet Bild 1 

Textbladet Bild 2 

Textbladet Bild 3 

Textbladet Bild 4
(Olof Palme finns på
bilden till Höger) 

Textbladet Bild 5

Skivpåsen är vit

LP:n är svart 

Etiketten med Dan själv på. 






Musiker



Dan Berglund – Sång, Gitarr
Lars Gerdin – Congas
Inger Gustavsson – Dragspel
Olle Hansson – Fiol
Peter Jonsvik – Bas
Charlye Lepistö – Bas, Gitarr
Ingmar Nilsson – Piano
Stig Nilsson – Trummor
Lisbeth Nowotny – Piano
Göran Oldeus – Flöjt, Klarinett
Thorbjörn Olsson – Gitarr, Bas, Slagverk








Låtlista

A-Sidan

Johan Och Johanna
En Yngling
Visa Till Parasiten
Om Jag Hade Pengar Eller Visa Till Demokratin
Everts Sista Arbetsdag
Anderssons Kärring


B - Sidan

Mina Herrar Som Räknar Profiter
Bullen Hade Firat
Visa Till SAP
De Mördades Fria Republik
Våren I Backadalen
Till Vår Barndom





Nu blir det en skiva som jag trodde att jag hade bloggat om, Den har stått i min skivhylla läge och väl. Spelar den rätt ofta om jag är på rätt humör. En debutskiva från en 21 årig kille från Göteborg som då hade gått med i Kommunistpartiet och var så röd att vissa trodde att han var rätt så galen.
Skivan jag talar om har blivit en kultklassiker på sitt eget sätt och är ändå en riktig klassiker.
Manen är legenden Dan Berglund och skivan heter ”En Järnarbetares Visor”.

Skivan innehåller en del guldkorn men ändå är det helt underbar folkmusik eller Arbetarvisor om man vill använda den termen. Skivan är en klassiker på sitt eget sätt och har sedan år 1979 sålt i 12 000 exemplar. Dock har den inte getts ut på CD. Några låtar finns med på Samlingen Mina Herrar.....Men det är inte hela skivan så jag hoppas att den kommer ut på CD snart.
(hoppas kan jag alltid).

Skivan är en härlig blandning av både allvar och kanske lite vardagsmat på sitt eget sätt.

Det är progg på sitt eget sätt men ändå så måste jag nog ställa denna skiva bland de stora poeterna.
Bellman Fred Åkerström & Dan Berglund 
Skivan har många guldkorn som sagt men om man fick plocka fram en del låtar så är det nog
En Yngling , Visa Till SAP och Våren I Backadalen som är mina favoritlåtar.
Mina Herrar Som Räknar är inte dum heller.


Kanske är den bortglömd eller inte vem vet.
Skivan behöver lyftas fram vissa stunder och nu i valtider så är den aktuell mer än någonsin.

Ge skivan en chans och jag tror att ni kommer att gilla den.
En Proggklassiker med stort K

Betyg 4/5

Kommentarer