LP - Skivor : Bo Hansson ‎– Sagan Om Ringen 1970

Omslaget till skivan
Lika vackert som musiken

Baksidan med låtlista

Skivpåsen är vit 

LP:n är svart

Etiketten 




Musiker 



Bo Hansson - Orgel, Gitarr, Moog Synthesizer Bas
Rune Carlsson - Trummor & Congas
Gunnar Bergsten - Saxofon
Sten Bergman - Flöjt




Låtlista 


A-Sidan

Första Vandringen
Den Gamla Skogen / Tom Bombadil
I Skuggornas Rike
De Svarta Ryttarna / Flykten Till Vadstället
I Elronds Hus / Ringen Vandrar Söderut


B-Sidan

Lothlorien
Skuggfaxe
Rohans Horn / Slaget På Pelennors Slätter
Drömmar I Läkandets Hus
Hemfärden / Fylke Rensas
De Grå Hamnarna




Jag trodde att jag hade bloggat om dessa skivor i min samling, Det hade jag visst gjort
Dock på CD och inte på Vinyl. Men det skall vi ta igen snart. Bo Hansson s musik har alltid varit favoriter här hemma , (Även Hansson & Karlsson också att räkna in så klart).



Men nu är det alltså dags att ta tag i Bo Hansson på Vinyl och vi börjar så klart med hans debutskiva.
Sagan Om Ringen, Skivan är ett mästerverk och en stor favorit i min samling som ni redan vet.

Så nu är det äntligen i min ägo på Vinyl. Skivan har jag spelat sönder så många gånger att varje ton finns i min skalle så jag går konstig nog i barndom eller bara blundar och njuter av denna härliga musik som kommer ut ur högtalarna. Det finns vissa låtar som jag bara inte kan komma undan.
De Svarta Riddarna / Flykten Till Vadstället & Lothlorien som jag även har på CD hemma med Fläsket Brinner, (Bo Hansson spelade med dem på senare år). Men hela skivan är som sagt ett mästerverk och man kommer tillbaka till Tolkiens magiska värld varje gång man spelar denna skiva.


Skivan kommer jag nog inte att trötta på i första taget.
En gammal kärlet rostar aldrig som det heter och i detta fall så kommer det dröja ett bra tag innan jag tröttnar på denna pärla.

Vet inte hur många gånger jag har lyssnat på denna skiva ikväll. Men efter ett par varv så tröttnar man inte som sagt. Musiken är tidlös och kommer alltid att älskas av mig.

Rekommenderar denna skarpt till folk och jag kommer nog inte att sluta tjata på länge.

Var så säkra på det.




 





Betyg 5/5

Kommentarer