LP - Skivor : Hansson & Karlsson - Monument 1967 / 2017

Omslaget till Vinylen

Baksidan ser ut så här

Gatefolden Bild 1 

Gatefolden Bild 2

Skivpåsen är vit 

LP:n är läckert Röd 

Etiketten 

Går att spela i Mono
Dock skiljer sig denna utgåva från 2012
Denna utgåva är inte numread som de andra
2012 har ett nummer och är limiterad i 1.000 ex 






Musiker



Bo Hansson - Orgel
Janne "Loffe" Carlsson - Trummor





Låtlista


A-Sidan


Richard Lionheart
Triplets
Tax Free 


B-Sidan

February
Collage (Towards Brave New Goals - Unknown - Valsette)
H.K. Theme


35 min


Dock skiljer sig denna utgåva från 2012
Denna utgåva är inte numread som de andra
2012 har ett nummer och är limiterad i 1.000 ex 


Denna skiva har jag letat efter. Många gånger faktiskt..
Blev riktigt besviken över att jag inte ha köpa den när den kom till Record Store Day 2012.

Så då gled den mig ur händerna, Visserligen så har jag låtarna på Hansson & Karlsson CD:n som kom ut för några år sedan. Men det är deras debutplatta Monument som enligt många skall vara den alla bästa skivan med gruppen.


Så 2017 så kom den ut igen en nypress som jag har sett många gånger i skivhyllan på Bengans.
Den har lockat på mig många gånger och trots att jag har den på CD här hemma så blev det ett köp till slut.


Skivan har många minnen för mig på sitt eget sätt. Har suttit och lyssnat igenom låtarna många gånger på CD:n, Det är utmärkt musik att varva ner med. Bo Hansson och Hansson & Karlsson är musik som aldrig blir gammal för mig. Musiken är tidlös och kommer nog alltid att vara det.

Skivan är ett mästerverk som jag tycker behövs lyfta fram mer och mer, Turligt nog så finns skivan numera tillgänglig. Kanske är detta en av de första skivorna med Progressive Rock om man skall räkna det på det sättet. Bo Hansson spelade sedan in Sagan Om Ringen skivan som kom att bli en stor klassiker inom Prog.

Gillar man Jazz och även lite inslag av Progressive Rock så är denna skiva perfekt att bara sitta ner och lyssna till.


Låt dig fångas upp av de fluffiga orgeltonerna och sitt och bara njuta av Loffes Trumspel.
Du kommer att drömma dig bort och bara njuta och undrar vart tiden tar vägen.

Skivan är bandets första av tre skivor själv så håller jag denna skiva som deras bästa.
Man At The Moon får jag köpa med tiden på Vinyl. Än så länge så har jag deras bästa skiva och det vågar jag stå för att jag tycker.


Betyg 5/5

Kommentarer