LP - Skivor : Opeth - Heritage 2011

Omslaget till Dubbel LP:n

Baksidan med låtlistan

Gatefold uppviket med bilder från studion

Skivpåsarna ena sidan Bild 1

Skivpåsarna andra sidan Bild 2

Lite info finns här 

2 Svarta LP skivor inget annat 

Etiketten LP 1 

Etiketten LP 2

poster fanns också i utgåvan 

Liten lapp i hörnet av omslaget 






Musiker


Opeth 


Mikael Åkerfeldt – sång, gitarr
Fredrik Åkesson – gitarr
Martin Mendez – elbas
Per Wiberg – klaviatur
Martin Axenrot – trummor, slagverk


Övriga musiker

Alex Acuña – slagverk
Björn J:son Lindh – tvärflöjt
Joakim Svalberg – klaviatur




En skiva jag allredan har bloggat om dock på CD.

Har länge varit sugen på Vinylutgåvan måste jag erkänna , har stått många gånger och hållit denna skiva i min hand. Snart så skall den bli min till slut och så hade Bengans lite rabatter i skivbutiken så jag passade på att slå till. Så äntligen så finns den här hemma på dubbel LP.

Äntligen har jag enligt min bok Opeth s bästa album i min samling.

Här finns härlig prog rock och ingen Growl (Det är väldigt svårt för mig att lyssna på det). Så detta är riktigt bra att bara sitta och njuta av all underbar musik som finns på
denna skiva. Kanske är detta ett strå vassare än Opeth s 2 senaste skivor.


Det känns aldrig lite segt eller tråkigt när man lyssnar på denna skiva.
Låtarna ligger mellan 2 till 8 min långa och det känns riktigt härligt och avslappnade
prog

”Heritage” är en platta som både kräver och växer över tid. Vissa fans kommer med stor sannolikhet ändå bli besvikna, här finns ju inte mycket till mangel. Vi andra kan med gott samvete luta oss tillbaka och njuta av deras bästa album

Skivan är ett mästerverk och ett måste i sin samling om man gillar Progressive Rock
samtidigt så vet jag att denna skiva kommer att splittra fansen som jag har sagt tidigare. En del kommer att hata denna skiva och säga att Opeth finns inte mera.

En del kommer att hylla denna skiva och säga att Opeth är bättre än någonsin med sitt nya och härliga sound. Jag ställer mig till de andra.


Skivan är och förblir min favoritskiva med Opeth och det går bara inte att ändra på det. Min första kärlek för Opeth och jag vet att det kommer inte att vara slut än på den ett tag. Så jag fortsätter att spela denna skiva flera gånger och jag kommer att upptäcka något nytt på denna skiva.


Samtidigt så vill jag även passa på att hylla björn j son lindh som gick bort 2013.
Hans flöjt spel på denna skiva och även all hans musik har berört alla så jag var lite förvånad över att han hade dött vila i frid store gigant.


Betyg 5/5 

Kommentarer