LP - Skivor : Råg I Ryggen – Råg I Ryggen 1975 / 2017

Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlista + Bandet 

Textbladet Bild 1

Textbladet Bild 2
med en kort biografi över bandet 

Skivpåsen är Vit 

LP:n är svart 

Etiketten 

Altercats logga 

ett litet plastlapp finns dock på omslaget 

LP:n till vänster och
 Transubstans CD utgåva till höger
CD:n innehåller några bonusspår 







Musiker



Jonas Warnerbring - Sång, tvärflöjt
Christer Sjöborg - Orgel, synthesizer, string thing
Björn Aggemyr - Bas
Björn Nyström - Gitarr
Jan Aggemyr - Gitarr
Peter Sandberg - Trummor



Låtlista


A-Sidan

Det Kan Väl Inte Vara Farligt
You Know It Ain't Easy
Spångaforsens Brus



B-Sidan

Jan Banan
Naked Man
Queen Of Darkness
Sanningsserum



När blir något Kult tro? Kan det vara musiken, Bandet eller texterna.
Kan det vara tiden den spelades in, var det före sin tid??

Eller tycker folk att det är inget att ha men att det finns några kvar som håller sig fast att detta är ”KULT”. I detta fall så blir det en nypress ang denna skiva.
Originalet finns det inte många ex kvar av och då är det riktigt dyrt.

Vi pratar om bandet Råg I Ryggen ett band som några känner till och en del rycker på axlarna och säger det gamla skämtet ”hellre råg i ryggen än säd i byxan”
(Man blir så trött säger jag bara). Samtidigt så verkar det ändå finnas ett litet intresse eftersom Transubstans gav ut skivan på CD 2005 och den finns fortfarande att få tag på via Recodheaven och andra butiker (Har själv ett ex hemma på CD).  Skivan är ett bortglömt mästerverk som äntligen har fått ett ordentligt släpp på Vinyl  (Finns en bootleg som kom ut 2000 på vinyl & CD 2011.)
Men nu skall vi prata om bandet Råg I Ryggen som släppte en enda skiva 1975.
Väldigt kraftigt Yes inspirerat omslag måste jag säga.

Så nä jag gick reda på att skivan skulle ges ut igen blev jag väldigt förvånad och samtidift överlycklig. Vill ju väldigt gärna ha ett exemplar till min samling.

Kollade överallt och hittade inget utom på Recodheaven så det blev en beställning så till slut så fick jag denna skiva med posten.

Men nu finns det äntligen på Vinyl och till ett vettigt pris tycker jag
Skivan förtjänar sin upprättelse och även att lyftas fram
Den växer för varje gång man lyssnar på den.
Texterna vet jag inte riktigt vad jag skall tycka dock måste jag säga.
Men det är en del av skivans charm på sitt eget sätt.

Jag gillar denna skiva skarpt så jag är glad över att ha den i samlingen.
Kanske årets kulturgärning om jag får säga det själv 




Betyg 4,5/5

Kommentarer