2017 årsbästa lista

Jerusalem - Krigsman
Nypress jag vet men detta är en klar andra plats måste jag säga
Stor favorit här hemma






Bob Dylan - Trouble No More (1979-1981) 2 CD
Årets Dubbel CD måste jag säga.
Har spelat denna väldigt mycket detta år




Råg I Ryggen - Råg I Ryggen är också en nypress
Men den förtjänar denna 3:dje plats
Bortglömd pärla som äntligen finns på LP igen



Sebastian Stakset - Ett Budskap Om Kärlek är en av
årets överaskning
En skiva som jag är väldigt förvånad över än
Trots att Hip Hopp inte är något för mig



Narnia - Narnia (2016 / 2017)
En nyutgåva av årets 2016 album Med 2 bonusspår





Thåström - Centralmassivet
Thåström överraskar oss också och ger oss ett starkt
album som jag gillar skarpt


Freddie Wadling - I'm Deranged - Live Slagthuset Malmö 2016 / 2017
Kanske en liten slamkrypare eller hur man ser det.
Freddie Wadling s svanesång är en underbar skiva som kom i början av året
Men är alltid lika härlig och bra



Slowgold - Drömmar
Slowgold överaskar mig vid varje skiva
Längtar efter hennes nya skiva som kommer nästa år



Tages - Studio (Nypress)
Tages bästa skiva som har kommit i nypress förtjänar en plats på denna lista
Härlig pärla


Orkan - Orkan är en skiva som jag är lite kluven till
Den är riktigt bra som sagt men det saknas något vissa stunder


Agusa - Agusa
finns så klart här också
Deras starkaste skiva från Agusa



Kaipa - Children Of The Sounds
Kaipa överaskar mig rejält och ger oss ett härligt och bra album.
ett mästerverk i deras diskografi


Kaipa DaCapo - Dårskapens Monotoni
Dubbel LP:n kom ut 2017 så därför finns denna med på listan
Alltid lika bra varje gång jag lyssnar på den



Kaipa DaCapo - Live
Rätt bra skiva
Trots en alltför kort version av Skenet Bedrar




Deep Purple - Infinite 2017
Deep Purple s avslut och det är med råge
Riktigt bra skiva trots sina toppar och dalar




Whitesnake – 1987 (30th Anniversary Edition)
Whitesnake ger oss ett nysläpp av en skiva som folk sa att jag skulle gilla den
& det gjorde jag
Samtidigt så är Bootleggen ett stort plus på denna skiva



Lykantropi - Lykantropi
skivan växer och är en härlig influenser av Jethro Tull
årets debutskiva tror jag




Kaunan - Forn
En folkmusikskiva som växer med tiden




Iron Maiden - Dance Of Death
Nyutgåva av en av Iron Maidens bästa skivor utan tveckan
Kärlek



Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida
Nypress dock men ändå en härlig och bra skiva
Härligt också med en splatter LP



Siena Root - A Dream Of Lasting Peace
Trodde dock att skivan skulle komma rätt högt på listan
Men ändå inte , den är dock riktigt bra och härlig



Ossler - Evig Himmelsk Fullkomning
en höst skiva som passar bäst då
Men ändå rätt ok skiva



Träd, Gräs Och Stenar - Tack För Kaffet (So Long)
Träd, Gräs Och Stenar släpper nytt och det är alltid psykaldeiskt och härligt
Kanske blir det för segt vissa stunder men rätt ok



The Doors - The Doors box
Nypress denna gång också ( är det för många tro)
Klassiker som ändå kommer lite lågt ned på listan
Skivan vet alla om ändå


Tunga Moln - Tunga Moln III
Tunga moln blir bättre och bättre




Eddie Meduza - Rockabilly Rebel LP - utgåvan
Frågan är om vi behöver denna eller inte.
Smaken är som baken delad


RSD 2017 utgåvorna finns inte med på
denna lista dock







Årets Singlar 2017


The Blank Page - Desolate är årets singel helt klart.
Vilken härlig Proglåt som växer för varje gång
Årets CD -singel helt enkelt 

Amason - California airport love är årets överaskning.
Samtidigt så är deras cover av
I Want To Know What Love Is ett mästeverk

King Crimson - Heroes Live In Europe 2016 2017
en klassiker i nytappning och jag klagar inte 



Skraeckoedlan - Pärlor 2017 är en sådan smäll att jag vet inte riktigt om denna
är riktigt härlig eller bara en konstig Cover.
Men jag älskar den 


Thåström ‎– Bluesen i Malmö 2017
Ett litet strå vassare än Thåström - Körkarlen / Old Point Bar 




Thåström - Körkarlen / Old Point Bar är en av
Thåströms starkaste låtar på år & dar

Det Jordiska, Eterkropp - Utan felen dör vi
En indepop pärla som förtjänar att lyftas  fram 

Deep Purple - All I Got Is You  är Deep Purple s bidrag till denna lista
Blir förvånad över att gubbarna kan fortfarande

Deep Purple - Time For Bedlam  är Deep Purple s bidrag till denna lista
Blir förvånad över att gubbarna kan fortfarande

John Wildcat - En Rockabillyhyllning Till Jailbird Singers
är nog ett av det roligaste  släppen i år från min Raggar vän
Både gospel och Cornelis (Han upphör aldrig att förvåna mig måste jag erkänna)
Rock on 

John Wildcat, Jimmy Larsson - Rock N Rollen Lever Än
en lite udda pärla som är alltid ok

The Sandmen - Alle Fangerne / Bevæbn Dig Med Vinger
En dansk version av Thåström Beväpna Dig Med Vingar
Klassiker alla redan 


Mastodon - Cold Dark Place Pic disc
finns på både CD - Singel & Bild Vinyl här på bloggen
En höst skiva som kommer fram lite då och då 

Mastodon - Cold Dark Place CD-Singel
finns på både CD - Singel & Bild Vinyl här på bloggen
En höst skiva som kommer fram lite då och då


Airbourne - It's All For Rock N' Roll hamnar sist denna gång
Men det är inget att göra åt 









Årets Gaphals Lista 


Magna Carta Cartel - Sway
Här är Gaphals Listetta.
En riktigt härlig pärla 

Magna Carta Cartel - The Demon King
ligger faktiskt på andra plats.
(Dock skulle den ha legat på delad Första plats
Men det gick inte)

Hällas - Excerpts From A Future Past
Förväntningarna levdes upp med denna skiva.
Hällas har spänt musklerna och gett oss en kalas skiva 

Märvel - At the Sunshine Factory
Kanske en av Märvel s starkaste skivor på länge
Blev väldigt glad över denna 

The Great Discord - The Rabbit Hole
The Great Discord släpper nytt och det är konstigt och magiskt på samma gång
Skivan växer för varje gång 

Tid - Giv Akt
Kanske en av årets nysläpp när det gäller Tids skivor
Men jag klagar inte säger jag bara riktigt bra 

Tid - Giv Akt / Bortom Inom
Kanske en av årets nysläpp när det gäller Tids skivor 
Men jag klagar inte säger jag bara riktigt bra 

Magna Carta Cartel - Valiant Visions Dawn
Årets nysläpp kanske här också
Magna Carta Cartel är ett band som jag bara älskar. 


Magna Carta Cartel - Goodmorning Restrained
Årets nysläpp kanske här också 
Magna Carta Cartel är ett band som jag bara älskar. 

Märvel - Warhawks Of War
Ett av Märvels svagaste skivor enligt mig.
Det tog ett par varv enligt mig 

Night ‎– Raft Of The World
Menar inte att denna skiva är dålig eller så men
det tog sin lilla tid innan jag kunde ta till mig denna skiva ordentligt.


Priest  ‎– The Cross
årets magplask från Gaphals enligt mig.
Denna är plågsam att ta sig igenom










Årets Lista 2017


Jerusalem - Krigsman
Bob Dylan - Trouble No More (1979-1981) 2 CD
Råg I Ryggen - Råg I Ryggen
Sebastian Stakset - Ett Budskap Om Kärlek
Narnia - Narnia (2016 / 2017)
Thåström - Centralmassivet
Freddie Wadling - I'm Deranged - Live Slagthuset Malmö
Slowgold - Drömmar
Tages - Studio
Orkan - Orkan
Agusa - Agusa
Kaipa - Children Of The Sounds
Kaipa DaCapo - Dårskapens Monotoni
Kaipa DaCapo - Live
Deep Purple - Infinite
Whitesnake – 1987 (30th Anniversary Edition)
Lykantropi - Lykantropi
Kaunan - Forn 2017
Iron Maiden - Dance Of Death
Iron Butterfly - In-A-Gadda-Da-Vida
Siena Root - A Dream Of Lasting Peace
Ossler - Evig Himmelsk Fullkomning
Träd, Gräs Och Stenar - Tack För Kaffet (So Long)
The Doors - The Doors
Tunga Moln - Tunga Moln III
Eddie Meduza - Rockabilly Rebel LP - utgåvan




Årets Singlar 2017 Lista 


The Blank Page - Desolate
Amason - California airport love
King Crimson - Heroes Live In Europe 2016 2017
Skraeckoedlan - Pärlor 2017
Thåström ‎– Bluesen i Malmö 2017
Thåström - Körkarlen / Old Point Bar 2017
Det Jordiska, Eterkropp - Utan felen dör vi 2017
Deep Purple - All I Got Is You
Deep Purple - Time For Bedlam
John Wildcat - En Rockabillyhyllning Till Jailbird Singers
John Wildcat, Jimmy Larsson - Rock N Rollen Lever Än
Mastodon - Cold Dark Place
Airbourne - It's All For Rock N' Roll



Årets Gaphals lista 2017

Magna Carta Cartel - Sway
Magna Carta Cartel - The Demon King
Hällas - Excerpts From A Future Past
Märvel - At the Sunshine Factory
The Great Discord - The Rabbit Hole
Tid - Giv Akt
Tid - Giv Akt / Bortom Inom
Magna Carta Cartel - Valiant Visions Dawn
Magna Carta Cartel - Goodmorning Restrained
Märvel - Warhawks Of War
Night ‎– Raft Of The World
Priest ‎– The Cross



Kommentarer