LP - Skivor : Orkan - Orkan 2017

Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlista + Bandet 

Texterna finns på skivpåsen Bild 1


Texterna finns på skivpåsen Bild 2

LP:n är svart 

Etiketten 

Dock är det väldigt roligt att bandet har spelat in skivan på Klassiska Nacksving etiketten.
Många härliga Proggband har gett ut musik på Nacksving så det är härligt att historien går igen
 




Musiker

Theresia Dufva - Bas
Moa-Linn Rosenlöf - Trummor, Sång
Josefine Green - Gitarr, Sång
Kim Bertilsson - Saxofon
Fredrik Pettersson - Gitarr



Låtlista



A-Sidan


Levande Död Polis
Rik Rikare Rikast
Tjata Inte Om Det
Marken Som Snart Blir Till Asfalt


B-Sidan 


Orkan
Svart På Vitt Blir Grått
Flykten
Jag Blundar Hårt
Låt Oss Flyga Till Himlen Och Drömma Oss Ner Igen


Skivan är 34 min 


Bandet Orkan har jag bloggat om tidigare och då var det deras debut singel


Nu har äntligen debutskivan kommit och heter kort och gott Orkan.
Som jag har längtat efter denna skiva och jag blev bönhörd.

Orkan spelar en skön och härlig tung Progg, kanske lite med åt Stonerrock Progg , med lite punk varning. (inget ont om det). Men om man måste placera bandet så är det nog Stonerrock/ Progg.

Om man skulle placera Orkan i proggfacket så skulle jag nästan säga November & Nynningen (Som dom har spelat med) och även Röda Bönor fast med mycket mera muskler.
Men texterna är riktigt skarpa och tänkvärda. Kommer nog alltid att vara aktuella.
”Vassa & Skarpa som en nyslipad kniv”.


Progg eller psykedelisk rock det är frågan det. Här finns allt och det är en av de starkaste debutskivorna jag har hört på många år.


Skivan förtjänar rejält med uppmärksamhet och jag hoppas att Orkan fortsätter att spela och ge oss mera musik. Det skall bli väldigt intressant att följa detta band. Orkan växer i mina öron.
Hoppas att de kommer ut på turne under 2018 och att man får chansen att se dom live.
Det måste nog vara en upplevelse i sig.



Köptvång på denna skivan

Betyg 3/5

Kommentarer