Musik på CD: Agusa - Katarsis 2016

Omslaget till CD.n

Baksidan med låtlista 

Uppviket + CD

CD:n

Utgåva 50/150



Musiker

Tobias Pettersson - Bas
Mikael Ödesjö - Gitarr
Tim Wallander - Trummor
Jonas Berge - Keyboards
Jenny Puertas - Flöjt








Låtlista på CD;n


Uti Vår Hage  17:46
Kärlek Från Agusa 14:08

Skivan är 30 min lång



Nu kommer vi till härlig folk prog Bandet Agusa som jag verkligen håller varmt om hjärtat , har släppt en live CD som innehåller bara 2 låtar. Japp det stämmer 2 låtar.
Den ena är en live version av Uti Vår Hage på 17 min
Den andra låten heter Kärlek Från Agusa som är 14 min lång.
Detta spelades in under sin turné i Europa 2016


Agusa har vuxigt i mina öron många gånger. Det är en förtrollande blandning av psykisk, folk och sydlig rock. , De ligger på toppen av spelet här, med bara två men definitivt utökade sånger från deras 2014 debutalbum "Högtid". Eftersom detta är helt instrumentalt finns det en riktig förbättringspotential att märka. Båda låtarna har likheter när det gäller strukturen, vilket betyder att de alternerande spåriga och flytande delarna inuti.


Uti Vår Hage visar en retro 70-outfit som påminner mig om Moonwagon, Hypnos 69 i delar. Ibland finns det en märklig folklig prägel att uttala, särskilt när Jenny Puertas flöjtbidrag följer med. Dekorerad med underbara gitarr- och hammondflirtationer.

Låten Kärlek Från Agusa verkar inbäddad i en jammingstilgång som är relaterad till Allman Brothers Band eller den tyska Love Machine. "Katarsis" är lite på kort sida om hela speltiden, men definitivt tilltalande, som det också är känt för sina studionalbum.

För att vara 30 min lång så försvinner tiden. Man drömmer sig bara bort och känner sig ändå fridfull i själen. Agusa kommer alltid att vara en av mina favorit band och det skall bli intressant att se hur bandet utveklar sig.

Har beställt deras nya skiva som kom detta år rät nyligen så jag väntar på posten


Hela skivan finns på youtube så det är bara att lyssna



Betyg 4/5

Kommentarer