LP - Skivor : Kenekajse - Kebnekajse II 1973


Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlista

Skivpåsen är Vit 

LP:n 
Etiketten 







Musiker



Gunnar Andersson - Trummor
Hassan Bah - Slagverk
Ingemar Böcker - Gitarr
Pelle Ekman - Trummor
Mats Glenngård - Fiol, gitarr
Kenny Håkansson - Gitarr
Göran Lagerberg - Bas
Pelle Lindström - Gitarr, Fiol, Munspel
Thomas Netzler - Bas

Låtlista


A-Sidan


Rättvikarnas Gånglåt med – Turid
Horgalåten
Skänklåt Från Rättvik

B-Sidan

Barkbrödlåten
Comanche Spring


skivan är 40 lång



Nu kommer vi till den sista skivan för Kebnekajse ,egentligen är det deras andra skiva från 70 talet , Men det är den sista i min skivsamling så nu har jag en komplett samling på både LP & CD med bandet. Så på ett sätt känns det lite konstigt men ändå bra. ( Om man inte räknar med de två brända imspelningarna som Kebnekajse sålde under 2014 . Dom har jag inte i min samling



Skivan i fråga är Kebnekajse II eller deras ”blå album” som det också heter.
Skivan är en av mina stora favoritskivor med Kebnekajse. Rättvikarnas Gånglåt tröttnar jag aldrig på med Turid & Horgalåten och Barkbrödlåten är rena klassiker som alla har hört i sitt liv.
Det enda man kan klaga på det är väl ingenting om jag får säga det själv.

Alla har nog sett denna i sitt liv och om inte så är det på tiden att Kebnekajse får den uppmärksamhet de förtjänar. En pärla som kommer att hålla länge och väl
Skivan är en klassiker med stort K .
Här finns allt som man gillar med folkmusik, även omd et ibland kan känns lite segt eftersom
låtarna är väldigt långa,


Härlig musik som får en bara njuta ordentligt.

Skivan har jag spelat många gånger och jag kommer inte att tröttna på den.


Betyg 5/5

Kommentarer