LP - Skivor : Arbete Och Fritid - Andra LP 1971 / 2017 RSD

Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlista

Skivpåsen bild 1

Skivpåsen bild 2

LP:n är svart  
Etiketten 




nr 495 / 500 







Musiker




Ove Karlsson - Cello, Elbas, Elgitarr, Orgel & Tamburin
Bengt Berger - Trummor
Roland Keijser - Tenorsaxofon, Sopransaxofon, Klarinet, Flöjt, Piano,
Torsten Eckerman - Trumpet, trummor
Kjell Westling - Violin, Sopransaxofon, Flöjt, Gitarr, Piano,




Låtlista



A-Sidan


Strumpsläng
Finsk Sorgmarsch
Fylke Airport
Den Tredje Gång Jag Såg Dig
Långdans Efter Hjort-Anders

B-Sidan

Två Grekiska Låtar
Rotmos Och Fläskkorv
Pam-Pam
Tango Gabardin

Limiterad i 500 ex 
Record Store Day 2017 utgåva



En RSD 2017 utgåva kommer nu upp på bloggen. Var lite osäker om jag skulle gilla denna skiva eller inte , Dock när det kommer till Arbete & Fritids musik så kan jag aldrig riktigt veta vad jag har bandet. Deras musik har förändrat s varje gång de spel in en skiva. Ibland är det med blandade känslor man lyssnar på skivan.


Dock var denna skiva banbrytande när den kom ut.
En blandning av Jazz , Folkmusik och musik som med tiden blev så kallad ”Worldmusic”. Låtarna är mellan 1 min – 8 min långa.

Det är lite svårt att välja ut sina favoritlåtar från skivan måste jag säga.
Men ändå är det låtarna Strumpsläng , Fylke Airport , Två Grekiska Låtar &
som ändå sticker ut lite



Skivan är en klassiker för vissa och bortglömd för andra
Själv så hoppas jag på att flera kommer att gilla den

Arbete och fritids secord rekord "Andra" (andra) från 1971 är något annorlunda. De tog inspiration från jazz, svenska, finska, grekiska och balkan folkmusik och blandade det i någon form av tidig världsmusik. Resultatet är inte episkt men absolut något jag rekommenderar dig att försöka. Postpärlan är "Två grekiska låtar" - där de verkligen fångade som underbar musik, melodier och fantastisk instrumentering (flöjt och saxofon). "Långdans efter Hjort-Anders" är en fin liten sång. Jag tycker att de som svenskar borde ha arbetat mer med svensk folkmusik.


Annars är denna skiva mycket experimental men inte så mycket ovanför. Det bästa på denna skiva är Roland Keijser och Kjell Westling som arbetar med träblåsinstrument, men som jag nämnde så kunde de ha gjort något bättre av det.

Betyg 4/5 

Kommentarer