LP - Skivor : Pelle Karlsson ‎– Han Är Min Sång Och Min Glädje 1973

Omslaget till LP:n
Denna har väl alla sett tror jag 

Baksidan med låtlista och Pelle Sittande på en pall med gitarren

Skivpåsen är vit

LP.n är svart

Etiketten 






Jag har skådat Pelle Karlsson också måste jag få flika in 






Musiker

Pelle Karlsson - Sång



Låtlista



A-Sidan


En Ny Tid Är Här
Morgon, Middag Eller Kväll
Om Du Ville Tro
Så Stor Är Jesu Kärlek
Han Är Herre
Du Är Värdig

B-Sidan

Jag Håller Hans Hand
Vi Ville Vara Redo
Han Är Min Sång Och Min Glädje
Dagen Är Så Nära
Det Lilla Ljus





Vi börjar denna månad med en Klassiker med Stort K. All Loppisars favoritskiva.
Pelle Karlssons LP ”Han är min sång och min glädje”. Alla vet vilken denna skiva är,
Det finns grupper på Facebook som fråntar Pelles LP. Jag har varit väldigt
nyfiken på denna skiva. 


Många gånger har jag känt att jag skall köpa denna skiva bara för sakens skull..


Så för ett tag sedan så köpte jag ett exemplar. måste ju ge skivan en chans.
Även om det är så här ”"Att köpa Pelle Karlsson är som att plocka fridlysta blommor. Precis som man låter fridlysta blommor stå i backarna, bör man låta Pelle Karlsson stå i backarna"!

Det börjar med två lunga låtar. En Ny Tid Är Här , Morgon, Middag Eller Kväll, riktigt fina låtar.
Sedan så kommer en av skivans överraskning ., Om Du Ville Tro. Är en skön och härlig sång som växer varje gång man spelar den. Jag börjar gilla denna skiva känner jag.

En härlig duett med Pelles fru kommer efter Så Stor Är Jesu Kärlek. En härlig låt med lite fuzziga gitarrer och även en av de starkaste kristna texterna jag har hört på länge.

Han Är Herre är en av mina stora favoritlåtar på skivan. Den blir aldrig tråkig eller tjatig.
Kanske en del kommer att känna igen den när man lyssnar på den, eller så kommer folk säga att det är väldigt tråkigt och segt.


Du är värdig är en hyllning till Gud Vår Fader , Jesus Kristus , Helig Ande. Allt sjung i cappella och det är en vacker bit. Kanske lite för tjatig men ändå vacker.

Sedan kommer en av skivans starkaste guldkorn. Jag håller hans hand, En kristen version av Frank Sinatras låt My Way. Gåshud hela tiden. Han går riktigt högt i den låten.

Vi Ville vara redo är en sång om att alltid vara på vakt ifall Jesus kommer tillbaka och vilka som skall med eller inte. En liten bit om att alla skall bli frälsta för att sedan åka med Jesus tillbaka till himmeln på den yttersta dagen.

Sedan kommer verkligen en klassiker Skivans titelspår Han är min sång och min glädje.
Jag har lyssnat många gånger på den låten, kanske lite väl mycket det erkänner jag.
Ibland har jag faktiskt fyllt i raden så fort någon säger Jesus , jag bara I Dina Händer Jag Vilar Till Livets Slut. Klassiker med Stort K som sagt. Den finns på Engelska insjungen av Elvis (He Is My Everyting). Jag kommer aldrig att tröttna på den låten.


Dagen är så nära är en lugn och kärleksfull hyllning till Jesus.

Det lilla Ljus jag har har nog alla hört tror jag, så den behöver väl inte direkt någon förklaring i sig.
En härlig contry avslutning på skivan.


Han är min sång och min glädje är väl kult med stort K men om man lyssnar på skivan för en gångs skull så finns det riktigt bra låtar som jag hoppas att med tiden kommer fram mer och mer..

Skivan behöver lyftas fram många gånger. Så om ni vill så ge skivan en chans.
Jag gillar den och det står jag för att jag gör.










Betyg 5/5

Kommentarer