LP - Skivor : Kaipa ‎– Sattyg 2014


Omslaget till Dubbel LP:n

Baksidan med låtlista

Uppviket med alla texter

Skivpåsarna är vita

LP 1 & LP 2 är svarta

Etiketten LP 1 

Etiketten LP 2 

lite info 

CD.n följer med denna utgåva 





Musiker

Hans Lundin - Keyboard
Per Nilsson - Elektrisk & akustisk gitarr,
Morgan Ågren - Trummor,
Jonas Reingold - Bas
Patrik Lundström - Sång
Aleena Gibson - Sång.



Gästmusiker

Fredrik Lindqvist -Flöjt
och Elin Rubinsztein - Fiol.




Låtlista



LP 1


A-Sidan

A Map Of Your Secret World

B-Sidan

World Of The Void
Screwed-upness


LP 2

C-Sidan

Sattyg
A Sky Full Of Painters


D-Sidan

Unique When We Fall
Without Me - Beyond Time

CD-Skivan 


A Map Of Your Secret World
World Of The Void
Screwed-upness
Sattyg
A Sky Full Of Painters
Unique When We Fall
Without Me - Beyond Time


Skivan är ca 1 Tim & 10 min 




Till att börja med skall jag ta och be om ursäkt. Både för mig själv och för mitt minne. Trodde att jag hade bloggat om denna skiva, Men när jag kollade på bloggen så hade jag inte det.
Samtidigt så märkte jag att skivan var inplastad. Så tydligen så hade jag inte ens sprättat skivan. 


Kollad på Discogs när jag hade lagt in den i samlingen. För 2 år sedan. ???
Trodde först att det var ett skämt. Men det visade sig vara sant.


Kaipa är ändå Kaipa. Bandet har gett mig mycket glädje genom åren, både deras gamla skivor och även deras nya, (Även KaipaDaCapo) också. Samtidigt så undrar man vad man får denna gång.

Skivan är härlig bokstavligt talat. Musikerna och allt bara kommer igång allaredan i deras första spår.

Egentligen inte speciellt mycket, jag tycker att det påminner väldigt mycket om bandets senaste alster stilistiskt. Det är progressiv rockmusik med inslag av folkmusik, lite jazz, fusion och diverse annat. Bra variation över albumets sju spår, och riktigt vass produktion, ljudbilden är grymt imponerande. Konstigt vore väl annars, med tanke på vad de gjort tidigare. Sångaren och sångerskan imponerar storligen, Aleena har en grymt imponerande stämma som förgyller låtarna lite extra. Det bjuds på oväntade drag och stor musikalisk variation,

Riktigt bra är det, riktigt jävla bra musik. Det inleds med ett femton minuters epos, en våghalsig inledning, en våghalsig inledning som går hem, som bjuder in lyssnaren och griper tag i en. Det fortsätter sedan i samma oförutsägbara anda, samma spännande driv och samma oväntade vändningar när man börjat förvänta sig att höra allt på ett visst sätt

Man lär inte enkelt tröttna på musiken och det kräver viss tid för att sätta sig in i det, det är inte musik man bara använder i bakgrunden utan musik man lyssnar mer noggrant till.

Så det krävs ett par varv till att förstå denna skiva storhet.

Kaipa blir bättre och bättre för varje album. Så nu skall det bli väldigt intressant när det kommer ut ny musik detta år. Jag längtar redan

Förlåt mig än en gång att det gick 2 år innan jag lyssnade på denna skiva.





Betyg 5/5

Kommentarer