LP - Skivor : Ill Wicker ‎– Untamed 2016

Omslaget till LP:n


Baksidan med låtlista



Uppviket 

Uppviket  Bild 1
Uppviket med texterna





Skivpåsen bild 1

Skivpåsen bild 2

LP:n är läckert Silverfärgad

Etiketten 

Reklam m.m.






Musiker

Emil Ridderstolpe - Sång & Gitarr
Emma Lagerberg -  Sång , Orgel , Fiol & glockenspiel
Thea Åslund - Sång , Fiol & viola
Hampus Odlöw- Mandolin, Dragspel & Sång
Ebba Wigren - Percussion
Adam Grauman - Kontrabas





Låtlista

A-Sidan


I Was Here When The Sea Was Young
The Charm On Your Chest
Untamed
Silent Impulse


B-Sidan

Earth Child
The Trials Of Madame Dillner
Min Levnads Afton / Twelve Men


44 min lång
limiterad utgåva  i 200 ex



Det är kommer du att gilla, du som gillar Folkmusik och även Jetrho Thull säger killen i skivaffären. Vem vet säger jag och kollar på omslaget. Det känns lite konstigt över den,
Men jag har blivit tillsagt att man skall inte döma en skiva efter dess omslag.
Så jag slog till och sedan så har skivan stått i hyllan inplastad och opselad.
Glömde nog bort den skivan helt plötsligt. Och då var det ett ett antal månader sedan
Men nu är det ändå äntligen dags. Skivan har väl väntat på att bli upplockad igen.


Skön Folk prog rock varvat med härlig rytm. Kebnekasje , Änglagård , Agusa och även lite drag av Hedningarna får jag känslan av. Turid vibbarna känns lite också när sångerskan Emma Lagerberg sjunger härligt och med fin sång/ stämma.


Den återkommande fiolen, snygg stämsång och ett exemplariskt härligt trumspel. Hög klass på musiken och framförallt i de låtar där det drar iväg över åttaminutersstrecket –The Charm On Your Chest och Earth Child – samt även i den drygt sju minuter långa Silent Impulse är det väldigt skönt att följa med när musiken vindlar iväg längs mer fria associationer.


Skivan är en klassiker allaredan inom prog folk rocken och eftersom det är bandets andra album så hoppas jag snart på nytt material. Jag gillar denna skiva skarpt.

Jag är nästan kär i den. Även om det kan ta ett par varv innan den bara sitter där perfekt.
Skivan är ca 45 min lång, men ändå så finns det något där som gör att man vill ha mera.
Men det är bara att spela skivan ett varv till. Låtarna är mellan 2-8 min långa så det blir bara lagom, Men samtidigt så ser man fram emot nytt material så jag hoppas verkligen att det blir en platta till snart.

Skivan är en överraskning och även ett mästerverk.
Gillar ni Comus så kommer ni verkligen älska denna skiva  

Betyg 5/5

Kommentarer