LP - Skivor : Goblin ‎– Roller 1976 / 2014

Omslaget till LP:n

Baksidan 

Uppviket med bandet + Låtlista

Skivpåsen är svart

LP är svart

Etiketten 





Massimo Morante - Akustiska & Elgitarrer
Claudio Simonetti - Orgel, Piano, MiniMoog & Synthesizers -
Maurizio Guarini - Piano, Moog & klarinett
Fabio Pignatelli - Bas
Agostino Marangolo - Trummor, Slagverk




A-Sidan 


Roller
Aquaman
Snip-Snap
Il Risveglio Del Serpente


B-Sidan

Goblin
Dr Frankenstein


Har bloggat om Goblin tidagare

Goblin - Suspiria
Goblin - La Via Della Droga






Denna skiva har jag bara sett omslaget på ibland på T-Shirts och ibland på Progarchives.
Jag upptäckte att jag hade lite rabatt på Record Heaven så jag chansade och beställde denna LP.



Passade även på att beställa Goblin Boxen The Awakening med.
Tänkte att jag skulle ge det en chans.



Men nu är det alltså dags för Roller.

Det enda jag inte riktigt kan bestämma mig för är om det är skräckfilms musik eller ett Progressiv Rock album, jag tror nog att jag får säga Progressiv Rock

Roller” tillhör faktiskt de finaste klassiker som är avgörande progressiv rock av högsta rang. Öppningstitelspåret visar, trots en öppning rytm som påminner om Gentle Giant, att Goblin hade hittat sin signatur ljud. Känslan och ljudet liknar huvudtemat från ”Profondo Rosso”, men med en mer komplex melodi som fungerar som mer än bara bygga upp spänning och atmosfär. ”Aquaman” är bland Goblin mest förbisedda klassiker, börjar med ännu en typisk Goblin-tema. 

Det är först spelas på el-piano, men då på en glasartad, kristallklart organ ljud som passar titeln mycket väl, innan överraskande går i full Pink Floyd-mode i mitten. ”Snip Snap” är en häftig och ytterst medryckande melodi, följt av den akustiska ”Il Risveglio del Serpente”, en humör och fredstycke (Ja, hopplöst val av ord) som huvudsakligen består av piano och gitarr. 

Den 12-minuters ”Goblin” är ett riktigt mästerverk, och kanske den musikaliskt bästa bandet någonsin gjorde. Du kan inte bara skriva bättre melodier eller spela mer intensiv sylt än detta. Verkligen fantastiskt. Bandet gör en återgång till mer olycksbådande skräck stämningen i ”Dr. Frankenstein”och funky kant är faktiskt inget hot mot den mörka atmosfären.


Skivan är ett mästerverk och en stor klassiker allredan i min bok. Jag är tagen och samtidigt väldigt chockad över denna pärla. Hoppas att flera får upp ögonen och öronen för denna skiva.
skall även senare framöver ta och gå igenom Goblin Boxen The Awakening





Betyg 5/5 

Kommentarer