LP - Skivor : Anita Livstrand ‎– Mötet 1978


Omslaget till LP:n är en 
målning av Channa Bankier


Baksidan med låtlista m.m.

Skivpåsen är vit

LP:n är svart


Etiketten 







Musiker 

Anita Livstrand - Gitarr, Saz, Slagverk, Mungiga, Tambura, Sång
Bengt Berger - Mridangam
Bill Öhrström - Munspel
Coste Apetrea - Bouzouki
Greta Lindholm - Fotbjällror
Lars Hollmer - Dragspel, & Piano
Paul Adolphus - Didgeridoo
Thomas Gartz - Trummor, Pakhawaj, Cymbaler, Surmandal, Fiol, Klockor
Turid Lundqvist - Sång spår 6
Ulf Wallander - Tenorsaxofon, Sopransaxofon, Flöjt






Låtlista



A-Sidan


Rainblues
En Fågels Betraktelse
Magéiskt Samtal
Katten
Didjeridoo - Kulning


B-Sidan 

Dervishen
La Caille
Bulgariska
Manipuren




Anita Livstrand är det något som kommer ihåg henne tro?. Kanske vem vet. Själv så har jag inte haft nöjet att lyssna på hennes musik för några år sedan 2005.

Ekholmens Bibliotek hade köpt in CD-utgåvan av Mötet. Jag fick tips att lyssna på den skivan via Plattlangaren på progg.se. Så det blev att låna den skivan. Först så undrade jag vad tusan är detta för musik. Detta går väl inte att lyssna på, Men det slutade med att jag alltid kom tillbaka till den skivan. Vet inte riktigt varför, men varje gång jag skulle till Skäggetorp eller huvudbiblioteket så blev det nästan varje gång en beställning av Mötet.



CD-Utgåvan ser ut så här.



 Men med tiden så glömde jag bort skivan vissa stunder, samtidigt som jag kom tillbaka till den och jag ville väldigt gärna ha den på CD. Men den är väldigt svårt att få tag i den.
Men till slut så var det en person på Facebook som sålde denna LP utgåva.
Självklart så högg man den direkt. Så nu sitter jag här och lyssnar på denna härliga skiva fast på LP

Men vad skall man kalla denna musik tro , Långt innan termen ”världsmusik” myntades, vävt hon ihop en rad musikaliska trådar från hela världen. ”Mötet” utsätter dig för blues, bulgariska och ungerska folksång och indiska och turkiska influenser, liksom skandinaviska traditioner. Allt smälter samman till en anmärkningsvärt eklektisk mix som dagens världsmusik har ännu inte konkurrera. ”Mötet” är djup, andlig, jordnära och lugn, för det mesta på en gång.


Albumet innehåller bidrag från flera stjärnor innom progg musiken med en känsla för mångfacetterad musik. Samla Mammas Manna erbjuds Lars Hollmer och Coste Apetrea till albumet lineup, medan den sena Thomas Mera Gartz av Träd, Gräs och Stenar gick också in. För att inte tala om Turid, Bill Öhrström, Ulf Wallander och häpnadsväckande trummisen Bengt Berger.



Så det blir en härlig kompott som alltid kommer att finnas i mitt huvud och hjärta.
Svårt för en del att lyssna på det vet jag redan men det är väldigt mycket minnen för mig så för mig är jag väldigt glad över att få tag på denna skiva. Det känns som att någon vän har kommit tillbaka efter att ha varit borta länge ifrån mig. Om jag fick välja ut ett litet favoritspår som jag tycker om så är det Magéiskt Samtal , Rainblues och La Caille







Betyg 5/5

Kommentarer