LP - Skivor : Iron Butterfly ‎– In-A-Gadda-Da-Vida 1968 / 2017

Omslaget till LP:n

Baksidan med info m.m + Låtlista

Skivpåsen är Vit

Har ni sett  så snyggt 
Ettikten 



Limiterad utgåva 





Musiker

Erik Brann - gitarrer, Kör , Sång
Doug Ingle - Orgel & Sång
Lee Dorman - Bas, Körsång
Ron Bushy - Trummor, Slagverk



Låtlista


A-Sidan 

Most Anything You Want
Flowers And Beads
My Mirage
Termination
Are You Happy

B-Sidan 

In-A-Gadda-Da-Vida





När jag först fick höra talas om detta band är det nog som alla andra troligen Tack Vare The Simpsons och den klassiska scenen när de sjunger låten ”In The Garden Of Eden” i kyrkan.




Trots frälsning och tro på Jesus Kristus så kan jag fortfarande se detta klipp många gånger om.
Helt enkelt helt underbart. Men tillbaka till skivan.

Dock visade sig att när jag och en bekant var på en begagnat affär så köpte han ett vanligt exemplar av denna skiva. Och sa att detta måste du kolla upp så visst när jag får möjlighet.

Ett par dagar senare så var jag i skivaffären och då såg jag denna utgåva och när man ser klisterlappen Splatter Vinyl så blir man väldigt kär i skivan. Så det blev så klart ett köp
Min vän gav ca 90 kr för sitt exemplar Men jag gav 220 kr men jag har en splatter version.
Jag erkänner att jag är väldigt förtjust i dom utgåvorna. Vet inte riktigt varför.


Men nu över till skivan. Jag vet inte om jag skall gilla den eller inte.
Den innehåller allt som jag vill ha. Lite psykadeliskt musik , bra texter och bandet låter riktigt bra.
Men ändå så klickar det inte första gången. Inte Andra heller men till slut så tredje gången gillt så är det en riktigt härlig och bra skiva, Frågan är dock bara vad skall jag man kalla musiken för.
Psykadelsk Rock , Prog , The Doors fast lite bättre,

Oavsett så är skivan ett mästerverk och kanske bortglömd på sitt eget sätt.
Men jag klagar inte till slut. En klassiker på sitt eget sätt & jag erkänner att det tog lite tid för mig innan jag insåg skivans storhet och det står jag för. Men till slut så sitter allt där som en smäck.

Skivan kommer att gå varm ikväll. Rekommenderar denna skiva skarpt.




        



Betyg 5/5

Kommentarer