2016 Årsbästa lista + lite till som har hänt detta år

Narnia - Narnia
Årets platta helt enkelt

Kaipa - Kaipa
Egentligen så ligger de båda på 1 plats.
Men detta är en riktigt god 2:a. 
Freddie Wadling - En Skiva Till Kaffet RSD 2016
En visplatta som måste finnas i varje samling

The Rolling Stones - Blue And Lonesome 2016
Rolling Stones bästa skiva än så länge.
Skivan bevisar att Bandet fortfarande ligger på topp






Kaipa - Inget Nytt Under Solen
Inte lika bra som deras debut men skivan växer

John Anderson & Roine Stolt Invention of Knowledge
Årets stora överraskning måste jag erkänna.
Hoppas på flera samarbeten 

Kaipa DaCapo – Dårskapens Monotoni
Hade stora förväntningar på denna skiva
& jag fick dom uppfyllda.
Kalasplatta 

Panta Rei 2.0 ‎– Last Ticket To Heaven
En skiva som överraskar varje gång man lyssnar på den.

Jethro Tull – Aqualung (40th Anniversary Adapted Edition) Box
Vad skall man säga egentligen som inte har blivit sagt.
Ni vet vad jag menar med denna skiva

Blues Pills – Lady In Gold CD + DVD 2016
Skivan växer och det är med råge.
Men det är svårt vissa stunder.


Träd, Gräs Och Stenar - Träd, Gräs Och Stenar 3 CD box
Årets kulturgärning samtidigt som det ibland kan bli lite för mycket.
Eller????




Agusa - Agusa Box 2016
Årets box måste jag säga.
Helt magisk bra 




Dalaplan – Det Blir Inte Bättre Än Så Här
Bandets bästa skiva på länge.
Denna kommer att spelas ofta.



Trettioåriga Kriget - Seaside Air
Bandets första skiva på engelska.
Det känns lite konstigt samtidigt som det helt enkelt bara kan bli riktigt bra.
Men många fans kommer att delas tror jag som sagt.

Trettioåriga Kriget - Kriget
en rätt ok skiva som har kommit ut igen på nypress
Ge den en chans 


Kultivator - Barndomens Stigar Limited Edition, 2016
En lite konstig men samtidigt riktigt bra nypress.
Har den på CD alla redan

Kaipa - Solo
enligt många deras bästa men själv så har jag lite svårt för den måste jag erkänna
Men det kommer att spelas flera gånger.





John Wildcat - Bilburen Gangster (Nypress) 2016
Min goda vän John Wildcat s debutskiva kom up på LP för första gången
Dock kom skivan egentligen  2012
Men som nu släpps på Nypress
John förtjänar  en plats på listan 



Blueset - Rock Machine nyutgåva 2016
En skiva som jag blev en härlig överraskning.
Ett bortglömt mästerverk som man kan njuta av i lagom dos.






Fläsket Brinner RSD 2016
En klassiker av Fläsket Brinner som kom ut till Record Store Day i år.
SÅ klart så köpte jag den.
klassiker



Opeth - Sorceress
Årets efterlängtade skiva som växer varje gång.
Men det känns lite segt vissa stunder.
Men ändå rätt ok



Witchcraft - Nucleus
En skiva som kom i början av året men som konstigt nog försvann in i skivhyllan lika fort.
Sorgligt men sant



Lugnet – Lugnet 2016
En rockig och ösig skiva som jag kommer att återkomma till många gånger.
Men man blir lätt mätt måste jag erkänna
Vivaldi Metal Project - The Four Seasons 2016
En skiva som jag hade höga förväntningar på men som sedan blev till grus
efter ett bra tag. Men den får en ny chans om ett par månader



No Artist ‎– Ljudet Av Ljus
Released to promote Swedish brewery Spendrups' beer
Norrlands Guld Ljus Alkoholfri Ekologisk.

Vad skall man säga.
Den konstigaste skivan i samlingen 

Brända Barn - Över Bron 2016
En skiva som bara försvann ifrån min radar.



Kaipa - Händer
Håll er borta ifrån detta

Kaipa - Nattdjurstid
Finns bara en bra låt på denna floppskiva & det är låten Närmare




Sabaton - The Last Stand 2016
Årets stora besvikelse 






7 Tums singlar


Leif Andersson / Leif Källberg - Med Andra Ord  2016
Mellotronen s stora kulturgärning. detta år
Jag älskar denna singel. 




Jethro Tull – Ring Out, Solstice Bells 2016
Ett stycke Julmusik från Jethro Tull
Helt enkelt magisk



Hurula - Ny Drog 2016
En låt som visar att Hurula går framåt många gånger om
Dock får den även ett pris tycker jag för årets snyggaste singel



Hurula - Ont Som Jag 2016
En låt som visar att Hurula går framåt många gånger om än en gång




Eddie Meduza – The Lost Tape 2016
En skiva som visar att Eddie Meduza hade många strängar på sin lyra.
Riktigt bra och härlig EP.

Eddie Meduza - Midsommarnatt 2016
En härlig låt som kom på en riktigt snygg Pitcdisc

Mumford & Sons with Baaba Maal, The Very Best & Beatenberg - Johannesburg  2016
En stor överaskning som sagt.
Rätt bra 



Slitage – Slitage
Slyngel släpp som alltid är bra 

De Venerias – Monarki
Slyngel släpp som alltid är bra 

Distortion ‎– Distortion
Slyngel släpp som alltid är bra 

Lowriders ‎– Latino Wardogs
Rätt ok EP men som desvärre inte föll mig i smaken

Bob Hund – Brooklyn Salsa 2016
Köptes på vinst & förlust.
Gillade den i början men sedan så var det inget för mig 








HELA LISTAN 


Narnia - Narnia 
Kaipa - Kaipa
Freddie Wadling - En Skiva Till Kaffet RSD 2016
The Rolling Stones - Blue And Lonesome 2016
Kaipa - Inget Nytt Under Solen
John Anderson & Roine Stolt Invention of Knowledge
Kaipa DaCapo – Dårskapens Monotoni
Panta Rei 2.0 – Last Ticket To Heaven
Jethro Tull – Aqualung (40th Anniversary Adapted Edition) Box
Blues Pills – Lady In Gold CD + DVD 2016
Träd, Gräs Och Stenar - Träd, Gräs Och Stenar 3 CD box
Agusa - Agusa Box 2016
Dalaplan – Det Blir Inte Bättre Än Så Här
Trettioåriga Kriget - Seaside Air
Trettioåriga Kriget - Kriget
Kaipa - Solo
John Wildcat - Bilburen Gangster (Nypress) 2016
Blueset - Rock Machine nyutgåva 2016
Fläsket Brinner RSD 2016
Opeth - Sorceress 
Witchcraft - Nucleus
Lugnet – Lugnet 2016
Vivaldi Metal Project - The Four Seasons 2016
No Artist ‎– Ljudet Av Ljus 2016
Brända Barn - Över Bron 2016
Kaipa - Händer 
Kaipa - Nattdjurstid
Sabaton - The Last Stand 2016


7- Tums singlar

Leif Andersson / Leif Källberg - Med Andra Ord Black 2016
Jethro Tull – Ring Out, Solstice Bells 2016
Hurula - Ny Drog 2016
Hurula - Ont Som Jag 2016
Eddie Meduza – The Lost Tape 2016
Eddie Meduza - Midsommarnatt 2016
Mumford & Sons with Baaba Maal, The Very Best & Beatenberg - Johannesburg 2016
Slitage – Slitage
Distortion ‎– Distortion
Lowriders ‎– Latino Wardogs
Bob Hund – Brooklyn Salsa 2016











Inte illa ändå måste jag säga. 


Sedan så finns det tre saker som även toppar detta år. 

Det viktigaste för mig personligen var nog att
jag döpes i dopgrav i Borensbergs Kyrka i Linköping.

Det var nog det svåraste beslut jag har tagit men samtidigt det bästa som har hänt mig 2016.

Var även med på Tältmötet vid Kungsträdgården i Linköping. Från 16/5-22/5 2016
Det var en upplevelse utöver det vanliga 


Var även med på Tältmötet vid Kungsträdgården i Linköping. Från 16/5-22/5 2016








Det andra är nog Konserten med Motvind.
äntligen säger jag bara.
Vilken upplevelse

Det tredje är Konserten med Narnia.
Jag saknar ord fortfarande . 



Vi fortsätter med bloggen under 2017 så klart så jag hoppas att ni är med mig då också 

Kommentarer