LP - Skivor : Kaipa - Kaipa 1975 / 2016 Limited Edition

Omslaget till LP:n

Baksidan med låtlista

Uppviket med bilder m.m.



Textblad bild 1 
Textblad bild 2 med text på Engelska





Skivpåsen är vit  
LP:n är läckert blå



Etiketten 

CD:n

Lapp i hörnet 





Musiker 



Ingemar Bergman - Slagverk & Sång
Tomas Eriksson - Bas & Sång
Hans Lundin - Hammondorgel, Fender Rhodes, Piano, Yamaha SY1 synth, Cembalo, Logan stråkmaskin, Klockspel & Sång
Roine Stolt - Gitarrer & Sång




Låtlista

A-Sidan

Musiken Är Ljuset
Saker Har Två Sidor
Ankaret
Skogspromenad

B-Sidan 

Allting Har En Början
Se Var Morgon Gry
Förlorad I Istanbul
Oceaner Föder Liv


CD
Musiken är Ljuset
Saker Har Två Sidor
Ankaret
Skogspromenad
Allting Har En Början
Se Var Morgon Gry
Förlorad I Istanbul
Oceaner Föder Liv
Bonuslåtar
Från Det Ena Till Det Andra
Karavan


Skivan är som sagt en nypress, gatefold och limiterad i 500 ex.
Remastrad och tvättad. Det låter riktigt fint måste jag säga. 


Vi fortsätter med Progen tycker jag när vi ändå är igång.

Nu skall det verkligen handla om en skiva jag verkligen älskar och även om jag är tjatig nu så kommer det ändå bli en hel del text.
Det är en nypress detta men det är skit samma. Jag är väldigt glad att ha den på LP.

Kaipa - Kaipa Jag vet att jag har bloggat om den tidigare.

Kaipas debutplatta blev min inkörsport till Prog musiken. Vet inte riktigt varför jag har bara spelat den i MP3-format och på CD. Skivan har varit med på listor över favoritskivor och jag bara älskar den skivan.

”Kaipa – Kaipa debutplatta har jag länge längtat efter att få ha i min samling så även där är jag överlycklig över att att få ha Kaipa- Kaipa i samlingen. Har lyssnat många gånger på den i MP3 formatet och även ni läsare vet att jag hyllar denna skiva till höjdarna. Ovasett om du gillar Prog , Folkmusik och även avslappnade musik så är denna skiva helt underbar.”

Dock började allt med att jag satt på progg.se och kollade upp skivor. Då kom Kaipa skivan fram och det väckte nyfikenhet hos mig. Väldigt mycket nyfikenhet. (Det är året 2001).
Så det blev en sväng in på TPB å till slut så var den i datorn. Sakta så började jag lyssna å jag bara kände i hela kroppen att detta är min musik. Det var ett stort slag i Solar Plexus. 

Jag kan inte riktigt beskriva känslan när man hörde musiken. Man blev liksom kär på något sätt eller bara tagen av musiken. Det blev en rip in i MP3- Spelaren och där har den sedan länge alltid funnits. En del frågar mig ibland, Vad är din favoritskiva, det är väldigt svårt att säga men alltid så finns Kaipas debutplatta där många gånger.



Jag tvekar aldrig att plocka fram och lyfta fram musiken.
När vi hade AS-träff så skulle vi ta med en favoritlåt. Jag tog Kaipa s Musiken är Ljuset.
Den beskriver verkligen hur allt är ang musik och livet.
Det är en väldigt härlig och underbar låt som lyfter hela skivan varje gång den kommer igång.

Jag vet att något förändrades i mig när jag hörde denna skiva första gången.
Livet var inte seg likt efteråt. Skivan är en skatt som jag alltid kommer att komma tillbaka till oavsett i livet.

Skivan har följt mig i över snart 10 år nu. Jag har jagat den överallt. På loppisar & köpsidor m..m)men nu till slut så finns den där på färgad vinyl. Det känns som en kär gammal vän har kommit hem igen. Äntligen säger jag bra. Tveka inte att köpa den. (om den finns kvar)







Betyg 5/5

Kommentarer