Musik på CD: Jethro Tull ‎– Aqualung 1971 / 2016 (40th Anniversary Adapted Edition) Box

Omslaget till Boxen

Baksidan med låtlista 

CD 1 & 2 

DVD 1 & 2 







DVD 1 Meny
Bild 1

DVD 1 Meny 
Bild 2 
DVD 1 Meny
Bild 3


DVD 2 Meny 












Musiker


Ian Anderson - Sång, Akustisk Gitarr, Flöjt,
Clive Bunker - Trummor & Slagverk
Martin Barre - Elgitarr,
John Evan - Piano, Orgel, Mellotron
Jeffrey Hammond (som "Jeffrey Hammond-Hammond") - Elbas, kör på "Mother Goose)
Glenn Cornick - Elbas

Låtlista


CD 1 Aqualung - A Steven Wilson Stereo Remix 
Aqualung
Cross-Eyed Mary 4:11
Cheap Day Return 1:23
Mother Goose 3:52
Wond'ring Aloud 1:55
 Up To Me 3:16
My God 7:12
Hymn 43 3:18
 Slipstream 1:13
Locomotive Breath 4:42
Wind-Up 6:00

CD 2 Associated 1970 & 1971 Recordings - A Steven Wilson Stereo Remix
Lick Your Fingers Clean
Just Trying To Be
My God (Early Version)
Wond'ring Aloud (13th December 1970)
Wind-Up (Early Version)
Slipstream (Take 2)
Up The 'Pool (Early Version)
Wond'ring Aloud, Again
Life Is A Long Song (New Mix
Up The 'Pool (New Mix)
Life Is A Long Song (Original EP Flat Transfer)
Life Is A Long Song
Up The 'Pool
Dr Bogenbroom
From Later
Nursie
Reprise Radio Advert 


DVD

Aqualung Remixed In 5.1 Surround And Presented In DTS 96/24 Dolby Digital
Aqualung
Cross-Eyed Mary
Cheap Day Return
Mother Goose
Wond'ring Aloud
Up To Me
My God
Hymn 43
Slipstream
Locomotive Breath
Wind-Up

Associated 1970 & 1971 Recordings Remixed In 5.1 Surround And Presented In DTS 96/24 Dolby Digital
Lick Your Fingers Clean
Just Trying To Be
My God (Early Version)
Wind-Up (Early Version)
Wond'ring Aloud, Again
Life Is A Long Song
Up The 'Pool

Aqualung Remixed In 96/24 LPCM Stereo
Aqualung
Cross-Eyed Mary
Cheap Day Run
Mother Goose
Wond'ring Aloud
Up To Me
My God
Hymn 43
Slipstream
Locomotive Breath
Wind-Up
Associated 1970 & 1971 Recordings Remixed In 96/24 LPCM Stereo
Lick Your Fingers Clean
Just Trying To Be
My God (Early Version)
Wond'ring Aloud (13th December 1970)
Wind-Up (Early Version)
Slipstream (Take 2)
Up The 'Pool (Early Version)
Wond'ring Aloud, Again
Life Is A Long Song
Up The 'Pool 

Flat Transfer From The Original Stereo Master Of The Album In 96/24 LPCM Stereo
DVD2-1 Aqualung

Cross-Eyed Mary
Cheap Day Return
Mother Goose
Wond'ring Aloud
Up To Me
My God
Hymn 43
Slipstream
Locomotive Breath
Wind-Up 

Original 1974 Quad Mix As 4.1 Presented In DTS 96/24 And AC3 Dolby Digital SurroundAqualung
Cross-Eyed Mary
Cheap Day Return
Mother Goose
Wond'ring Aloud
Up To Me
My God
Hymn 43
Slipstream
Locomotive Breath
Wind-Up

Flat Transfer From The Original Stereo Master Of The EP 'Life Is A Long Song' In 96/24 LPCM StereoLife Is A Long Song
Up The 'Pool
Dr Bogenbroom
From Later
Nursie
Promotional Film With New Remixed Stereo Soundtrack 1971
Life Is A Long Song




Nu blir det en skiva som jag verkligen älskar måste jag säga. Med tanke på alla utgåvor jag har lagt upp på bloggen så var jag lite osäker på att köpa denna utgåvan med. Men med tanke allt man får så kan jag bara inte låta bli att ha den i min samling. Skivan jag talar om är Jethro Tull – Aqualung.

Denna utgåva innehåller verkligen allt med Jethro Tull under Aqualung tiden.
Så det är väldigt mycket man får för 199 kr som den kostade i skivaffären..

Det är väldigt mycket att ta sig igenom (Kolla Låtlistan så vet ni vad jag menar)
Men det är verkligen värt det. Aqualung skivan är ett mästerverk både som album men även som skiva. Musiken är tidlös och den blir bättre för varje gång man lyssnar på den.

Kritiken mot organiserad Religion har nog aldrig varit så stark som på denna skiva. My God är ett mästerverk i uppbyggnad i musik & Text. även Wind Up som avslutar hela skivan är genialisk
(den är ibland bättre på Svenska)

Hela skivan blir aldrig tråkig eller träig utan allt bara flyter på och rullar fram. 
Man tröttnar aldrig på Aqualung,

Men däremot så kommer nog alla mina andra utgåvor utom live skivan att försvinna hur min hylla.
På denna box så finns det rejält med godis att lyssna på och njuta av. Allt packat i en läcker box och 2 CD & 2 DVD. Så ut med er och köp köp.

Skivan Aqualung har tagit sig till en helt ny nivå med detta släpp.
Vilket magiskt lyft som sagt. Kanske är detta årets nyutgåva.

Men det är en sak som slår mig, är denna för inbitna fans eller kan alla köpa denna utgåva. Har inte bestämt mig om det än så jag vet inte riktigt vad jag skall sätt för betyg
Det är en solklar 5 ibland men ändå så känns det något som saknas med utgåvan.
Hade gärna önskat lite mera filmat material och en konsert när bandet började spela låtar från skivan Aqualung, Men det kommer väl med tiden eller så finns det inget sådan material

Den 80 sidiga bookletten innehåller väldigt mycket också så jag klagar inte.
Det är dock på engelska bara så att ni vet.

Betyg 4/5 

Kommentarer