Musik på CD: Charlie & Esdor - Charlie & Esdor 1970 - 1972 / 2006

Omslaget till CD:n 
Booklett + Uppviket 

CD:n





Musiker


Charlie Franzén - Sitar, Trummor, Sång)
Esdor Jensen - Sång, Elbas, Gitarr).



Låtlista

Dagen Är Över
Då Klagar Mina Grannar
It's All Over Now
Fuck The Cops
Grönt Är Skönt
Två Mans Bridge Blues
Kan Du Hitta En Väg
Idag Sticker Jag Bort
How Does It Feel To Be Without Friends
Dagen Är Över





Det känns väldigt konstigt just nu. Vet inte varför men det känns som att en kär vän har kommit hem igen till mig. Varför jag har dessa känslor är att denna skiva har jag saknat väldigt länge i min samling. Låt mig förklara.

Jag satt på biblioteket och kollade efter Proggband att kolla upp och såg då att Charlie & Esdor s inspelningar skulle komma ut på CD så blev jag väldigt nyfiken.
Passade på att kolla om den fanns på biblioteket i Linköping och det gjorde den.
Så det blev bara att sätta sig hemma och bara lyssna.


När öppingsspåret Dagen Är Över klickade igång så visste jag inte riktigt hur jag skulle reagera. Jag bara satt där och gungande i takt med sintra som kommer igång.

 Jag visste att jag skulle älska denna skiva. Det slutade med att jag lånade den för många gånger så jag fick nästan sätta stopp för det. Så jag rippade den och spelade den i MP3- Spelaren vet inte dock hur många gånger. Spelade även in den på Kassettband (Det var längesedan detta bara så att ni vet)


Sedan så började jag jaga ett eget exemplar. Men det var lättare sagt en gjort.
Frågade runt på varje ställe jag var , loppis , skivaffärer, m.m.. Tjatade en del på Stefan Dimle att ge ut skivan igen. Men det gick inte än. (Men jag hoppas på en LP snart)……..


Men tyvärr skivan är borta sedan länge och väl. Så det gick många år fram till nu.
Ett begagnat exemplar fanns på Record Heaven och 250 kr skulle dom ha.
Det blev en beställning direkt. Kunde inte missa chansen att få tag på ett exemplar.
Efter ett par dagar så låg den där i brevlådan. Det var en chock faktiskt när jag fick se den Digipacken som jag länge har jagat många månader / år.


Musiken har så många minnen för mig och stora favoriterna är fortfarande många,
Dagen Är Över , It's All Over Now & Två Mans Bridge Blues.
Just den sista är lite speciell Gud & Satan sitter och spelar kort. Väldigt konstig text men härliga riff. Jag njuter samtidigt som jag skrattar.

Skivan är ett litet konstverk i sig eftersom bookletten är full med bilder och information.
Mellotronen gör alltid ett bra jobb med sina utgåvor och skall ha all cred till det.
Fortsätt Stefan Dimle med många flera fina utgåvor.



Det är en bortglömd pärla som jag hoppas att flera kommer att upptäcka.
Välkommen hem till mig kära vän och denna gång så släpper jag dig inte ifrån mig.




Betyg 5/5

Kommentarer