Musik på CD: Trettioåriga Kriget - Seaside Air Digipack 2016

Omslaget till CD:n

Baksidan med låtlista 

Booklett

Uppviket

CD:n




Musiker


Robert Zima - Sång , Gitarr
Christer Åkerberg - Gitarr
Mats Lindberg - Keyboards, Sax
Stefan Fredin - Bas , Gitarr & Sång
Dag Lundquist - Trummor
Johan Gullberg- Trummor






Låtlista



The Photograph
Seaside Air
Forgotten Garden
Snow
Billy
Dreaming Of Vermeer
Behold The Pilot





Från Panta Rei 2.0 s comeback skiva så fortsätter vi i Progens tecken och kommer till en skiva som jag verkligen har stora förväntningar på Trettioåriga Kriget - Seaside Air.
Tänk att det har allaredan gått ca 5 år sist deras förra skiva kom ut Efter Efter.

När jag fick reda på att Trettioåriga Kriget (TK) skulle släppa nytt blev jag helt överlycklig av glädje. Bandet som jag har lyssnat på i över 5 år släpper en ny skiva.
Men för första gången så är skivan på Engelska istället för Svenska.
Det kändes lite konstigt att TK skulle sjunga på engelska på skivan. Vet inte riktigt varför eftersom man är van mest vid att bandet bara kör sina texter på svenska.


Men jag måste erkänna att det gör mig inget nu när man spelar sitter och lyssnar på skivan.
Den finns både som på LP & CD här hemma. Kunde inte låta bli att beställa båda från Mellotronen.

Men nu till själva skivan.

Svaret är progressiv rockmusik, lite som landsmännen i Kaipa, The Flower Kings, Beardfish eller vad du nu vill, likt ganska mycket men ändå med sin egen lilla prägel – såsom det brukar kunna vara i genren. Det är väl inget som känns direkt unikt med detta album men produktionen håller hög klass och det bjuds på varierad musik med kompetent sångare. Ett välgjort album helt enkelt och med 44 minuters speltid tycker jag också att de håller det kort och koncist, och således blir det intressant och något man gärna återvänder till eller spelar om igen.  Själv så har jag lyssnat ett tiotal gånger.


Första spåret The Photograph är nog det bästa spåret på albumet, det sätter an en riktigt snygg ton. Inget av de efterföljande spåren är lika bra men de håller en standard som inte är långt efter – det hela sammantaget gör detta till ett riktigt bra album och ett jag tycker att ni bör ta er en närmare titt på. Jag vet att vissa kommer att texterna kan få folk att bli lite förvånade eftersom man är van att höra TK sjunga på svenska.

Det speciella med denna platta är övergången från svenska till engelska. Man kan väl se detta som ett försök att nå en mer internationell publik och att därmed få plats på en större marknad.

Personligen är jag kluven till detta grepp även om jag mycket väl förstår tanken bakom det. Genom detta har vi alltså förlorat ännu ett band som faktiskt glatt oss genom åren med att sjunga på svenska. Men man vänjer sig som det heter. Skivan är i det stora hela riktigt bra och det är en skiva som kommer att hamna högt på listan.


Betyg 4,5/5

Kommentarer