LP - Skivor : Ragnarök - Ragnarök 1976

Omslaget till LP:n

Baksidan med låstlista

Textbladet Bild 1

Textbladet Bild 2

Textbladet Bild 3

LP:n

Etiketten 






Musiker



Lars Peter Sörensson- Trummor
Stefan Ohlsson - Trummor , Gitarr
Peder Nabo - Flöjt , Gitarr
Staffan Strindberg- Elbas -
Peter Bryngelsson - Gitarr
Henrik Strindberg - Elgitarr , Flöjt , Sopranoflöjt , Sopransaxofon




Låtlista


A-Sidan

Farvel Köpenhamn
Promenader
Nybakat Bröd
Dagarnas Skum


B- Sidan

Polska Från Kalmar
Fabriksfunky
Tatanga Mani
Fjottot
Stiltje-Uppbrott
Vattenpussar



En skiva som jag bara hade hört talas om via Mikael Åkerfeldht i Opeth.
Han hade lovordat denna skiva i en krönika och några på Facebook hade även lagt upp denna i mitt flöde så jag tänkte att denna skiva måste kollas upp.


En dag så står den där på jobbet i skivhörnan. Ingen annan tar den under dagen så det är klart att jag hugger den direkt.


Det är en blandning av Pink Floyd och även lite Jetrho Thull tycker jag.
Folkmusik varvat med skön psykadelica på sitt eget sätt. Kanske lite King Chrimson över skivan känner jag. (Influenserna finns där). 

Ragnarök debutalbum är en mild, fyllig blandning av charmig folkrock och tillbakalutade progressiv rock. Nästan en folkligare version av Camel & även lite tidage Genesis 

Det är oerhört vackert och känslofyllt. De använder sig mycket av gitarrstämmor och fyller på med elpiano och flöjter. Här finns många element tagna från svensk folkmusik och jazz. De långa utdragna slingorna skapar en mystisk och förtrollande stämning. Denna deras första skiva är en klassiker inom den svenska proggen. Om man nu skall räkna dom till Progg eller Prog,


Slutresultatet är en folk prog album som har ett unikt sound
Förstår att många gillar denna skiva och för mig så är det en upptäck som jag kommer att njuta av många gånger.


Skivan förtjänar mer uppmärksamhet och måste lyftas fram lite mera tycker jag.











Betyg 5/5 

Kommentarer