Tankar : att bestiga Kebnekajse



Sitter och går igenom mina skivor och ser konstigt nog att det inte finns någon text om Kebnekajse.
Konstigt måste jag säga eftersom jag har lyssnat på detta band sedan 2002. (14 år).



Men jag vet inte riktigt hur jag skall börja det kommer att bli väldigt mycket text.
Men jag får göra så gott jag kan och hur minnet hjälper mig.


Vi börjar med samlingen som gjorde att jag fick upp ögonen för bandet. ”Progghits”
Där finns den låten som Kebnekajse alltid kommer vara förknippad med. ”Barkbrödslåten”.
Alla känner till den låten och den version som Kebnekajse har spelat in.


Detta var ett av startskottet till resan med Kebnekajse


Lyssnade och den gick inte att sluta spela på något sätt. Det bara blev så att jag spelade den alltför många gånger. Men jag blev nyfiken på mera musik.





Proggen: Musikrörelsens Uppgång och fall
Här finns Kebnekajse- Rättvikarnas Gånglåt med Turid



Gick till Biblioteket och lånade boken Proggen: Musikrörelsens Uppgång och fall och denna bok hade en skiva med lite olika låtar med. Där fanns konstigt nog ytterligare en låt som heter Rättvikarnas Gånglåt (Med Turid). Låten körde mig fast i deras storhet och jag blev om man får säga så ”Frälst”. Glömmer aldrig när jag spelade den och min syster kommer in och stänger av ”skiten”, småsystern kommer in i mitt rum och sätter på låten och börjar dansa till den och säger
fortsätt spela denna låt. Tänkte direkt YES.


Några dagar senare så slår jag upp Kebnekajse på på Skäggetorps bibliotek å där finns det en skiva som heter ”Resa Mot Okänt Mål”. Tänkte att detta skall bli intressant och skruvar upp volymen, folkmusik skall spelas högt. Så det är bara att trycka på play och en tung gitarr & trumkomp sparkar  igång och bara kör ”Tänk På Livet”, Trodde först att jag hade lånat fel skiva en stund men låter den gå och jag bara tänker , Vad är detta för något. Det låter som November fast lite starkare och tyngre.
Det visade sig vara Kebnekajses första skiva som först lät som hårdrock på svenska..
Det blev många inspelningar på kassettbandet den kvällen. Det lovar jag ser alla.


När Skäggetorps bibliotek sökte inköpsförslag så lade jag en bunt förslag på Kebnekajse skivor.
Det blev Kebnekajse II. (Även kallad den ”blå plattan”). Där fanns både Rättvikarnas Gånglåt och Barkbrödslåten , och även några låtar till som jag tycker om.


Men dom köpte även in den tredje skivan som heter Kebnekajse III.(även kallad den ”Bruna Skivan”). Det är svårt ibland att plocka ut några guldkorn från den plattan eftersom alla låtarna är lika bra men det finns ett stor personlig favorit som konstigt nog inte finns med i låtlistan men som ändå finns på CD:n ”Gånglåt från Dala Järna”. Man drömmer sig verkligen bort när man lyssnar på den låten.


Resa Mot Okänt Mål
Kebnekajse II
Kebnekajse III


Skivorna konverterades till MP3  och lades sedan över på MP3 spelaren / Ipoden.
Det gick varmt många gånger och jag fortsätter att spela dom låtarna via mobilen,
har tagit med mig och spelat skivorna på jobbet.


När jag senare fick möjlighet till att börja köpa CD-skivor så var målet att köpa på mig CD skivorna med Kebnekajse så det blev bara att leta överallt. En del fanns att beställa så det blev direkt
både Kebnekajse II och även Kebnekajse III. (även kallad den ”Bruna Skivan”).

När det kom till att skaffa sig ”Resa Mot Okänt Mål” så var det verkligen svårt att få tag på den.
Skivan var slutsåld och ”utgången”, Det dröjde länge innan jag lyckades få tag på den skivan, hittade den tillslut på Vaxcupan för 100 kr och jag bara tog den direkt och gick och betalade med ett leende på läpparna. Äntligen så var samlingen komplett på något sätt.

I alla fall om man räknar dom som dom tidigare skivorna. (Det är än så länge dom som finns utgivna på CD). Fattar inte varför dom andra skivorna inte finns på CD. Men det kommer väl med tiden.
Sedan så har jag med tiden fått tag på deras andra skivor både Ljus från Afrika & Vi Drar Vidare.
Efter det så har det varit svårt att få tag på deras andra skivor.


Dessa skivor finns bara på LP.
Ljus Från Afrika
Vi Drar Vidare är deras sista skiva från den "Gamla perioden"





Nu skall vi ta och gå igenom lite vad som
hände några år framåt i tiden. 

Kebnekajse finns där med och
även mitt första möte med att se bandet live






Jag började plugga på Marieborgs Folkhögskola och efter det så flyttade jag till Linköping,
2009 så kommer det upp en liten annons över att Kebnekajse ska spela på Konsert och Kongress i Linköping, jag måste ha en biljett och det blev det. Som tur är så blev det min första Konsert med Kebnekajse och det är något jag aldrig glömmer. Det var helt magiskt och det blev även ett par skivor och en pratstund med hela bandet. Helt underbart. (turligt nog så blev det några spelningar i Norrköping 2011 & 2012. )



Kebnekajse ska spela på Konsert och Kongress i Linköping,




Jag lade upp en recension på sidan progg.se när den var aktiv.
Här kommer den 






2009-11-07 19:34


Kebenkajse Fredag 30 Oktober i Linköping konsert & kongress


När jag fick min biljett till Kebenkajse då jag fyllde 21 (4/9) då hurrade jag av glädje.
Äntligen skulle jag få se mina barndomsidoler. Jag hade redan bestämt att inget skulle se till
att jag inte fick gå.

Så klockan 18:30 tog jag bussen till Linköping och gick till konsert och kongress. Klockan var 19:00 men de skulle spela kl 20:00. Då jag skulle gå bort till informationen så sitter bandet och äter middag en liten bit ifrån disken vid några bord. Jag börjar bli nervös skall jag gå fram och fråga om deras autografer. Men skam den som ger sig utan jag går fram till deras bord och frågar försiktigt om jag kan få deras autografer. ”Visst det går bra”. Efter fem min så har jag ett litet halvt a 4 i min jackficka med alla autografer. Min kväll hade bara börjat. Jag väntade tills klockan blev 20:00

Kl 20:00 öppnades Garden och jag gick och satte mig eftersom det var onumrerade platser

Så satte jag mig längst fram. Hade inga öronproppar med mig.

På en stor scen ligger alla instrumenten som bakgrund hade man en stor flagga av omslaget
till LP:n Resa mot okänt mål . Finns bild på denna länk http://www.kebnekajse.se/images/sweden_r...

Grabbarna utför en liten soundchek. All verkar bra och Mats Glengård (Spelar Fiol). Hälsar oss välkomna och tycker att det var kul att få vara här sedan så börjar en timme av ”Nytt material”

 De börjar med Leksands Skänklåt, Min gåshud har redan kommit, efter det så blir det
”Bua – Moras brudpolska”. Vilket drag det blev Mats spelar så det svänger, Pelle spelar trummorna
underbart och Göran och Thomas spelar på sina basar och det låter väldigt bra jag är såld direkt.

Efter det blev det en grym och vacker version av Bo Hanssons låt Solen (Finns på Ur trollkarlens hatt). Direkt efter det så blev det Vallåt i en riktigt rockig version.

Sedan så började Polska från Alfta så Pelle och Hassan turas om och spela lite på sina slagverk.
Men det var härligt. Mats säger att han tackar för att Per Moreus har gjort nästa låt nämligen Brudmarch till Per & Anna. Det är att man nästan vill ställa sig upp och dansa. Det är riktigt härligt. Sedan så får Göran Lagerberg äran att inleda nästa låt på sin Sexsträngad elbas
Polska från Enviken och jag måste säga att detta var en av de stora höjdpunkterna på kvällen.


Dom spelade som sista låt innan pausen ”Sjöräddningsplan” (Även kallad polska från Bingsjö finns på det bruna albumet). Klockan var då 21:00.

Efter det så blev det paus i 30 Min.

Kl 21:30 så började det andra setet och då spelades ”Farmors Brudpolska”.
En riktig härlig bit.


Sedan så kom en av mina absoluta favoriter Rättvikarnas Gånglåt men ingen
nynnsång men det var några i publiken så nynnande.

Sedan så kommer Fan s egen låt nämligen Horgalåten och jag ryser i hela kroppen det finns inget att säga om den låten vilken kick ståpäls direkt.

Sedan så kom en härlig elgitarr ton och Barkbrödlåten tickade iväg i en tio minuter lång version.

Efter det så blir det Eklundapolskan och hela bandet visar att det är en rask och snabb låt, tror nästan att publiken skall blåsa bakåt av all kraft som kommer ut ur högtalarna vilken låt!!!

Sedan så blir det grym hyllning till Ingemar Böcker de spelar Leksands Brudmarch, trodde aldrig att jag skulle få höra den låten underbart härligt.


Sedan så säger Mats att de skall spela sista låten nämligen Brudmarsch Efter E Eriksson.
Det blev en värdig avslutning men det är inte riktigt slut än.

När Mats sa att nu var det slut så skrek publiken neeeeeeeeej men jag kunde inte hålla mig
eftersom jag satt längst fram så råkade jag skrika ”I Helvete heller”
Mats börjar då skratta och säga att ”vi har ju spelat Horgalåten så nära Helvetet har vi varigt”.
Men de börjar gå av scenen och nu råkar det vara så att scenutgången är nästan där jag sitter så jag går fram till Kenny och kramar honom och tackar för en grym kväll men jag frågar och de kan köra lite extra nummer” Kenny säger” du får väl skrika att de vill ha mer” och ler

Ok tänkte jag så jag går ut och ställer mig där vid min plats och säger
”Kom igen publiken en gång till” och plötsligt så säger publiken och bandet kommer ut och Mats säger att de brukar spela en låt till och det är Resa mot okänt Mål.
Vilken version det blev Hassan och Pelle slår allt vad de kan Kenny och Mats spelar som två gudar och Basarna bara river av låten.

Vilken grym avslutning på en härlig kväll men jag fick ihop lite saker Låtlista två posters autografer och det bästa en T-Shirt för 100 Kr.

En riktig härlig och grym kväll glömmer den aldrig, Min första kväll Med Kebenkajse och jag hoppas att det inte blir den sista






Kebnekajse på Cressendo  Lördagen 26 Mars 2011





Då hade Kebnekajse släppt både deras nya skiva både på LP & på CD. Kebnekajse (2009) & Idioten. (2011). Fick tag på Idioten på LP när dom spelade på Knäppingsborg i Norrköping 18 Agusti 2012
.
Sedan så kom deras skiva Aventure. (2012), självklart så blev det ett köp när den kom ut både på LP & CD. När skivorna kom ut både på LP & CD i Kebnekajse s fall så blev det så att det blev både LP & CD som jag köpte. (av dom ”nya” skivorna).


Kebnekajse - Kebnekajse LP
Kebnekajse - Idioten LP

Kebnekajse - Aventure LP



Kebnekajse - Kebnekajse CD
Kebnekajse - Idioten CD
Kebnekajse - Aventure CD


 Det finns en skiva kvar som jag inte har i samlingen än och det är deras skiva Elefanten (1977).
Hoppas att jag kan få tag på den skivan snart.




Men nu kommer en svår fråga som jag inte riktigt vet hur jag skall svara på. 
Vad är det med just Kebnekajses musik som gör att jag kan sitta här och bara undra hur deras musik kan påverka mig så mycket. 

Jag har lyssnat på bandet i 14 års tid och jag tröttnar aldrig.



När jag spelade Barkbrödslåten en gång för morsan då tyckte hon att det var flummusik och knark musik. För vissa kanske det är så att bandets musik upplevs som det och det anser jag är väldigt fel.
Det är helt enkelt instrumentalmusik och folkmusik med moderna instrument.
Sedan om folk använder röka för att uppleva andra saker så får det stå för dom.
Jag använder inget av det och jag tror inte jag kommer att börja med det heller.


Men varför blev det just Kebnekajse som blev det stora intresset.

Jag kände nog att detta var musik som jag verkligen älskar och vill lyssna på och känna känslan att bara få spela sin favoritmusik utan att någon kommer och säger att detta är bara skit.
Kebnekajse visade mig att oavsett hur gammal du är så är det ok att lyssna på oss.
Det blev på något sätt en räddning för mig trots mobbning och lite till så blev Kebnekajse den stora öppna famn man kunde krypa upp i och bara kunna se till att allt blev bra igen.
Varje gång så fanns Kebnekajse där för mig.

Jag ser fram emot många år till med Kebnekajse. Bandet håller fortfarande på att
turnerar och spela in skivor. Jag längtar redan efter den.


Kebnekajse Tack för att ni finns och håller på fortfarande

Kommentarer

  1. Såg vinylskivan Elefanten på butiken nostalgipalatset i vasastan, Stockholm för nån vecka sedan.. /J

    SvaraRadera

Skicka en kommentar