Musik på CD: Agusa ‎– Två Digipack 2015


Omslaget till Digipacken

Baksidan med låtlista

Bandinfo + CD:n

CD:n








Medlemmar
:

Tobias Petterson - Bas
Mikael Ödesjö - Gitarr
Tim Wallander - Trummor
Jonas Berge - Orgel
Jenny Puertas - Flöjt



Låtlista


Gånglåt Från Vintergatan
Kung Bores Dans



Det var väldigt roligt måste jag säga. Har precis upptäck bandet Agusa och har fått tag på deras debutplatta som ni minns från ett tidigare inlägg.

Några veckor senare så ser jag i mitt facebookflöde att det skall komma en ny skiva med bandet och det blev ju självklart ett skivköp direkt.

Skivan heter kort och gott ”Två”. Plattan har även bara två låtar på ca 20 min vardera.

Måste erkänna att jag blev väldigt förvånad över att det bara var två låtar på den, tänkte att detta måste vara någon EP eller så. Men nej det var ett helt album. Så låt er inte luras av att det bara är 2 låtar på skivan.

Agusa 'är s musik stadigt i slutet av 60-talet / början av 70-talet progressiva rock med mer än en antydan av den ursprungliga psykedeliska rörelsen. Tänk tidiga Pink Floyd, kanske, och du får en känsla för stil med detta band, men det är egentligen bara skrapat på ytan.

Även om det finns bara två låtar på Agusa 2 är var och en episk längd och gör bandet att väva sina beroendeframkallande instrumentala färdigheter och ta lyssnaren på en spännande resa i prog godhet.

"Gånglåt från Vintergatan" innehåller några glödhet krusidullar orgel, fräsande wah-wah gitarrsolon, och vissa Pink Floyd möter -Hawkwind passager,


Den majestätiska "Kung Bores Dans", en låt som för tankarna till Camel, Genesis, samt som Änglagård. Älskar du dessa band så kommer du verkligen att älska Agusa.


Ett riktigt mäktigt och härligt album.
Det känns som en svävande dröm som bara tar mig långt bort och bara får mig att bara sväva runt över ett okänt landskap samtidigt som att man vet att man aldrig kommer att falla och bli rädd.

Kanske är det årets skiva eller inte. Det kommer bli väldigt svårt att göra en lista senare framöver.
Bävar inför tanken.






Betyg 5/5

Kommentarer