Musik på CD: Kaipa - Kaipa 1975 / 2015

Omslaget till CD:n

Baksidan med låtlista 

Booklet + CD

CD:n





Musiker

Roine Stolt: - Elgitarr & Sång
Hans Lundin: Hammond Orgel, , Piano & Synthesizers , Glockenspiel, Sång
Tomas Eriksson: Bas, Sång
Ingemar Bergman: Trummor & Sång


Låtlista

Kaipa – Kaipa (Remaster)

Musiken Är Ljuset (Music Is The Light)
Saker Har Tva Sidor (Things Have Two Sides)
Ankaret (Anchor)
Skogspromenad (Forest Walk)
Allting Har En Början (All Things Have A Beginning)
Se Var Morgon Gry (See Each Morning Dawn)
Förlorad I Istanbul (Lost In Istanbul)
Oceaner Föder Liv (Oceans Give Birth To Life)

Bonus tracks:

Från Det Ena Till Det Andra (From One Thing To Another)
 Karavan (Caravan) 



När jag fick reda på att Kaipa s 2 första skivor skulle komma i en nyutgåva. Jag visste inte riktigt hur jag skulle reagera. Det kändes lite för bra för att vara sant. Skivorna fyller 40 år i år. Det är inte illa och det låter helt perfekt att ge ut dom igen.

Kaipa blev även min inkörsport till att upptäcka Prog musiken. Skivan gick väldigt ofta på repat i MP3-formatet och jag tog med lite och spelade även på jobbet. Många lyssnade och en del tyckte att det lät bedrövligt. Men smaken är olika.


Nu när jag äntligen har denna CD så kan jag inte låta bli att undra om det känns lite konstigt att lyssna igen eftersom jag har lyssnat sönder MP3-filerna. Men se det hade jag inte.

Allt finns där alla redan i min skalle. Orgeln , riffen och texterna.
Många kan tycka att texterna är lite banala eller tråkiga. Själv så tycker jag att dom passar perfekt.
Skivan har verkligen allt som behövs för att man skall känna sig levande oavsett på vilket humör man är på. För min del så är detta en lika personlig favorit som
Pink Floyd s The Darkside Of The Moon.


Kanske lite dum jämförelse men det är så jag känner för denna platta. 
Gillar ni Camel och YES så är detta ett måste för er

Skivan är ett mästerverk och man tröttnar aldrig på den.
Det känns väldigt härligt att få ha den i samlingen.

Så ut med er och köp. Skivan är ett mästerverk & jag älskar den 

Denna platta måste betecknas som obligatoriska hos varje svensk som gillar progressiv rock. De får helt enkelt inte missas! Jag måste citera de allra första raderna i första låten på ”Kaipa”-plattan. Så här sjunger Hans:

”Mitt i allt mörker av skvalmusik,
ser vi en strimma av sann mosaik
som fyller vår glädje och tänder ett ljus”


Hur rätt har han inte. Kaipas första plattor bidrog i högsta grad till detta ljus. Tack!


Betyg 5/5

Kommentarer