LP - Skivor : Slowgold - Stjärnfall 2015

Omslaget ser ut så här

Baksidan med logga + Låtlista

Skivpåsen med info 

Skivpåsen med texterna till låtarna 
LP-Skivan är läckert Orange

Etiketten 

Etiketten 

En Orange prick betyder färgen som ni vet 

Download card




Musiker



Amanda Werne - Sång/Gitarr/Munspel
Erik Berntsson - Trummor/Kör 
Johannes Mattsson - Bas/Kör



Låtlista



A-Sidan


Som En Sten
Det Osynliga
Ljuset Kommer Att Stå På
Trädgården
Fjärran Blå

B-Sidan

Stunden
Stjärnfall
Drömlösa Nätter
En Vacker Sömn
Så Växer Skuggan




Detta är det senaste släppet ifrån Gaphals. Eftersom jag de flesta gånger har blivit lycklig över de skivor Gaphals har gett ut så kändes det direkt att jag kommer att bli nöjd av denna platta.

Så kände jag när jag fick se den och nu när jag har lyssnat på den så är det helt enkelt Underbart.
Underbar 70 tals musik och även ett sound ur proggen och även Dungen , Den Stora Vilan , & lite Baby Grandmothers känsla på denna skiva.


Albumets två bästa låtar ligger bekvämt nog efter varandra i låtordningen. Den första, ”Ljuset kommer stå på” gungar på lagom knarkigt och mynnar senare ut i vad som skulle kunna vara Neil Youngs ”Down by the River” medan Amanda Werne mässar ”Det sägs att vägen är svår, denna vägen är vår”. Efterföljande spår, ”Trädgården” är mer avskalad och det är just i de lugnare och mer återhållsamma låtarna som albumet är som bäst, då hennes röst svävar ovanför den sparsmakade ljudbilden.

Stämningen är tillbakalutad och personlig. Sången är självsäker. Vi får pukor, en vandrande bas, munspel och gitarrer som smyckar. Ja, allt som allt är detta lätt att gilla. Det finns inte ett enda dåligt spår på denna skiva. Musiken flyter på och man bara sitter och njuter av att det aldrig skall ta slut.


Skivan är 40 min lång och det känns ändå som att det kunde vara lite mera. Men jag klagar inte.
Dock är jag kär igen på nytt. Slowgold kommer finnas i hjärtat med stor respekt och samtidigt så väntar jag med kärlek och spänning med nästa skiva. Om inget annat kommer i mellan detta år så är detta årets skiva punkt slut

Så ut med er och köp KÖP KÖP SÄGER JAG. Du kommer att tacka mig jag lovar er det.

Betyg 5/5

Kommentarer