Musik på CD: Agusa - Högtid 2014

Omslaget till CD:n

Baksidan med låtlista + bandet 

Uppviket 

CD:n






Musiker


Tobias Pettersson - Bas
Mikael Ödesjö - Gitarr
Dag Strömkvist - Trummor
Jonas Berge - Orgel




Låtlista


Uti Vår Hage
Melodi Från St Knut
Östan Om Sol, Västan Om Måne
Stigen Genom Skogen
Kärlek Från Agusa


Skivan är ett helt album och inget annat


En dag under semestern så var jag inne i skivaffären och kollar runt lite.
Det blev ett par köp som ni minns i ett tidigare blogg inlägg.

Killen kommer fram och ger mig en skiva som han tror skulle passa mig perfekt.
En blandning av Kebnekajse & Genesis, det kan ju verkligen vara något för mig.
Jag måste ta en chansning och testa tänkte jag så jag köpte den.
Men det är även en del Hanson & Karlsson vibbar jag får när jag lyssnar på denna skiva.

Agusa är ett nytt band från Sverige spelar mestadels instrumental musik och de gillar att störa föra att tänka Fläsket Brinner ibland. Svenska band Agusa bildades i början av 2013, med basisten Tobias Pettersson och gitarristen Mikael Ödesjö de grundande medlemmarna, med trummisen Dag Strömkvist och keyboardisten Jonas Berge ansluter sig till raden strax efter."Högtid" är deras debutalbum, och släpptes genom svenska label Transubstans Records i början av 2014

Vad vi har att göra med här är ett album som gjorts av ett band med en stark kärlek för tidig 70-talet psykedelisk och progressiv rock. Vintage och retro är ord som definierar allt som händer under hela denna produktion, en fråga om sann kärlek och tillgivenhet för en specifik ljud utforskas med värme och omsorg av musiker som känner den här typen av musik utantill.


"Uti vår hage" låter riktigt bra när det sparkas igång Orgeln svävar i bakgrunden och det lyfter hela låten i 10 min. även gitarren och basen och trummandet gör att låten är skickligt utförd.
Melodi Från St Knut" är en ljus och optimistisk samklang med orgel och trummorna som sticker ut
lite t. Gitarren ansluter sig runt 3: e minuten då tillbaka till det tidigare ljudet efter 4 minuter.
En lugn följer med gitarr då det börjar bygga igen. Älskar gitarren efter 6 minuter.



"Östan Om Sol, Västan Om Måne" öppnar med sångmelodier och atmosfär med plockade gitarr. Detta är mycket Krautrock-liknande. Det sparkar in en fylligt ljud efter 4 minuter. Gitarren börjar solo runt 7 minuter när vi blir också några coola trumma arbete. Det hela saktar ner med gitarren 9 1/2 minuter innan det börjar bygga igen.

"Stigen Genom Skogen" öppnar med orgel och bestämda trummor som påminner mig om krautrock. Sång efter 1 1/2 minuter sedan gitarr fortsätter att lysa upp det innan vi får en förändring en minut senare när tempot ökar. Trummandet är så bra och orgeln är verkligen prominant.

"Kärlek Från Agusa" är kort 3 minuters låt som avslutar hela härligheten.

Jag har aldrig hört en sådan bra debutplatta i hela mitt liv måste jag säga.
Kommer spela denna flitigt och bara sitta och lyssna i 45 min ren glädje.
Bandet kommer att spelas ofta här hemma hos mig.





Betyg 5/5


Ps Fick även reda på att bandet har nyss släppt en till platta som jag måste köpa
den heter kort och gott två. Hoppas jag får tag på den snart. DS

Kommentarer