LP - Skivor : Ole Børud - Keep On Movin 2011

Omslaget till LP:n

Baksidan 

Vit Skivpåse 
Svart LP

Etiketten 







Musiker 

Ole Børud - Sång m.m




Låtlista



A-Sidan


High Time
Rock Steady
Awaiting Your Reply
Keep Movin
Broken People
Make A Change


B-Sidan

Heaven Is On My Side
She's Like No Other
Souls In Chains
Step Into My Light
Resting Day



En skiva som jag fick av en bekant som jobbet hjälpte till med en flytt.
Det var så att jobbet tömde Gospel Center Det var jag och två till.
Det blev väldigt mycket jobb och så fick jag med mig denna hem.

Killen sa att detta var något för mig. Så det är med spänning jag lyssnar på denna skiva.
Vad kan detta vara , Det visar sig vara Soul , Funk & lite av gospel musik.

Det tog ett par varv till denna var helt i min smak. Samtidigt så känns det lite konstigt över att man inte vet så mycket om bandet eller så och det står inte mycket på nätet mer än detta



"Ole's uppföljare till succéskivan "Shakin' The Ground"! En skiva som svänger hur gött som helst. En inspirerande och smakfull blandning av funk, soul, pop, rock och västkust!
Med en fot i den amerikanska västkusten musik och den andra i soul och funk, skakade han om den musikintresserade publiken med sitt debutalbum "Shakin' the Ground", en explosiv blandning av läckra beats och sofistikerade arrangemang. Ryktet om honom spreds snabbt, inte minst bland utövande musiker som med tårar i ögonen kunde namndroppa gamla idoler som Pages, Bill Champlin och Airplay (jodå, Ole medverkade på tribute-plattan till David Foster!). Väntan på en uppföljare har varit intensiv men, till allas glädje, inte förgäves: "Keep Movin" erbjuder mer av samma sak, fast större och bättre.

Musikaliskt befinner sig Ole fortfarande i landskapet mellan det sena 70-/tidiga 80-talets westcoast/AOR och soul/funk med själfull sång, sofistikerade arrangemang och kirurgiskt tight komp. Men Børud har vuxit både som låtskrivare och artist och tar "Keep Movin" ännu ett musikalisk steg framåt. Låtarna är bättre, med starkare och än mer oemotståndliga hooks, arrangemangen är om möjligt ännu mer genomarbetade och rytmsektionen är, tro det eller ej, ännu hårdare!

Albumet rör sig obehindrat mellan sofistikerad pop och smutsig funk och blandar musikaliska influenser från artister så olika som Steely Dan och Prince i ett ljud som hela tiden är omisskännligt Børudsk. Detta inte minst på grund Børuds unika röst: lika kristallklar som funky och med bibehållen personlighet och själ."



Så jag vet inte riktigt vad jag skall säga om denna skiva.  Det tog ett par varv men till slut så kommer jag att spela den och rekommendera den till alla jag känner 


Betyg 3/5 

Kommentarer