Tankar : Breathe - Besatt av The Darkside Of The Moon

"I've always been mad, I know I've been mad, like the 
most of us...very hard to explain why you're mad, even if you're not mad..."


En bild säger mer än tusen ord.
Detta är min historia 


Det är väldigt svårt att försöka minnas. Tror att det var i Maj 2012. Men det var så efter jobbet på IKEA så var det en dag som verkligen var riktigt uselt. Vet inte varför, men det var något som tyngde mig. Men det var väl inget att hänga läpp för. Men så var det. I och med Aspergern så kan det faktiskt ge mig rejält med ångest och samtidigt undra lite varför jag är på denna jord.

Min enda tanke är att jag måste in och kolla musik. Det enda som var öppet i närheten är Åhlens i Linköping. Dom har väl inte så mycket musik, men det var bara att kolla upp bland allt som dom hade. Där längst fram så finns det något som säger att det är något som du måste köpa. Omslaget riktigt lockar mig att jag måste ha den. 


allt började med denna skiva 



Vet faktiskt inte om det var ett tecken från Jesus eller Gud, Skivan låg där och jag bara känner i hela kroppen Snälla ta mig hem till din samling. Så det var bara att plocka upp den och det var
Pink Floyd – The Darkside Of The Moon. (även kallad DSOTM)
Det blev verkligen en ögon & öron öppnare.


Så när jag kommer hem så sitter jag i fåtöljen och lyssnar på den i CD-spelaren.
Känner en riktigt konstig känsla i magen och tänker att snart så är det slut på livet.
Vad har jag gjort och känslorna kommer krypande och så hör jag hjärtat slå och sedan så kommer
en lugn och vacker gitarrton och jag bara känner en känsla i hela kroppen som bara får mig att helt enkelt ge mig frid och inre harmoni. Jag bara tänker mig att jag har sett ljuset. TDSOTM


Det är en religiös upplevelse det känner jag bara. Lugnet i Breathe och stressen konstigheten i
On The Run , den gripande texten i Time och skräcken eller orgasmen i The Great Gig In The Sky. Mästerverket Money som kan få vem som helst att bara sitta och njuta av allt skönt sväng. Us And Them lugnar ned plattan och gör den helt enkelt en av skivans bästa låtar. 

Anny Coulor You Like avslutar innan det är dags för skivans avlsutning Brain Damage och Eclipse säger oss alltid det vi vet sedan tidigare. Dom sista raderna knyter ihop allt there is no dark side of the moon really. matter of fact it's all dark tillsammans med hjärtslagen så efter ca 40 min så känner jag mig helt enkelt pånyttfödd. Jag vet att det låter så konstigt men jag känner faktiskt så.

All ångest är bara som bortblåst. Jag var ”mig själv” igen. Men det finns något som jag kan ibland kan fundera på. Varje gång jag har spelat skivan så känns det som att jag laddar om på något sätt.
Vet inte riktigt varför. Jag har tipsat och tjatat på vänner och bekanta att dom måste lyssna på denna skiva. Den är och förblir ett stort mästerverk. Tipsade folk på IKEA om denna skiva och folk började lyssna på den. Spelade den på fyndavdelningen och ibland kanske lite för ofta.
Tog med den och spelade Money de gånger man skulle ta med sig musik på Conexi. Tog med ett ”hembränd” skiva och spelade den på Jobbet på Second Hand Återvinningen.
Vissa kollegor satt och diggade och chefen tyckte att den var riktigt tung och tråkig.
Så där blev det stopp. Men jag klagar inte och jag har spelat Pink Floyd i huset på jobbet.



Sakta men säkert så kommer det ibland att blir mätt på TDSOTM kanske någongång. Men jag tror nog inte det. Skivan är tidlös och kommer alltid att finnas där vare sig jag vill eller inte. Skivan sitter i ryggmärgen och kommer alltid att vara en stor del i mitt liv.


Samtidigt så började kolla upp vissa utgåvor av The Darkside Of The Moon. Det finns många varianter och konstigt nog så finns det nämligen några i min samling. Jag vet faktiskt varför. Därför att jag aldrig kommer att tröttna på dom utgåvorna. Även samlaren får väl sitt lyssmäte. Men vi skall se vad som finns i samlingen. Det jag kommer att räkna upp det är både Utgåvor & Tributes.


Jag började faktiskt med CD:n som jag köpte på Åhlens. En ”enkel”utgåva.
Sedan så fick jag reda på att det skulle komma ”Experience Edition” utgåvor. Av både TDSOTM ,
Wish You Were Here & The Wall. Jag kunde inte låta bli. Jag var bara tvungen att ha dom.

Experience Edition 2 CD med The Darkside Of The Moon.



Efter det så blev det faktiskt så med tiden att jag började uppskatta Vinyl och eftersom jag hade skaffat en LP spelare så visste jag redan vad jag skulle ha. Det var dock en nyutugåva men skivan 40 år så kände jag att jag måste ha den, Dock var skivan väldigt dyr en tid så , Men till slut så gick den ned i pris så det var bara att hala upp lädret och betala för 180 g LP:n av DSOTM.
Visste att den skulle passa perfekt till LP – samlingen. Jag vet att jag är oförbätterlig när det gäller den skivan.



LP:n



Senare efter ett par veckor så står jag och bläddrar bland musik DVD:n och där finns P.U.L.S.E.
det blev ett köp av den eftersom det finns bra låtar och sköna versioner och hela DSOTM på DVD 2.




P.U.L.S.E.på DVD är ett måste i samlingen 

Senare så kom det som ni vet en pjäs om just DSOTM. Jag visste inte riktigt om jag skulle köpa
den eller inte, samlaren vaknar till och det blev en till samlingen.



En dag så står det en flott box i skyltfönstret på Bengans. Det är The Dark Side Of The Moon - Immersion Box Set. Jag sneglar och dreglar på den och jag tänker på att den skall bli min, med tiden och jag vet inte inte riktigt om jag skall ha den eller inte. Jag har frågat många gånger om jag har fått köpa den eller inte. Dom sa att du har ju redan många utgåvor , Men om den står där en längre tid så kan jag få köpa den. Så jag väntade och väntande så jag är glad att jag kunde få köpa den. Vilken glädje och lycka. Samtidigt så måste jag erkänna nu i efterhand att jag är glad att jag har denna box i min samling. (Dessvärre så har jag inte packat upp den än.) Det finns inte direkt något rätt läge än men det kommer att ske snart.


The Dark Side Of The Moon - Immersion Box Set

The Dark Side Of The Moon - Immersion Box Set





Med tiden så fick jag reda på att det finns en hyllning till TDSOTM. Det är prog bandet DreamTheater - Dark Side Of The Moon Official Bootleg. Hittade den tillslut på Crazy Reckords i stan för 100 kr. Så klart så köpte jag med mig den i skivpåsen.

DVD:n

CD.n

Vet att DVD.n finns utgiven på CD, så till slut så fick jag tag på den med.





Det var väl allt vad jag har ang TDSOTM Om man inte räknar Vinet.
Men den är bara för skyltning.


Ja nu har jag väl babblat klart. Vad tycker ni kan man få nog av TDSOTM eller kommer den alltid att finnas. Jag älskar den

Kommentarer