Musik på CD: Paatos ‎– Kallocain CD + DVD Digipack 2004

Omslaget till Digipacken 

Baksidan med låtlista 

Uppviket 

CD + DVD

CD:n

DVD:n  
Reklam 






Musiker


Hux Flux Nettermalm - Trummor, slagverk, Keyboards sång
Stefan Dimle - Elbas, kontrabas
Peter Nylander - Gitarr
Johan Wallén - Keyboards
Anders Bergman - Violin
Petronella Nettermalm - Sång, Cello



Låtlista CD: Kallocain


Gasoline
Holding On
Happiness
Absinth Minded
Look At Us
Reality
Stream
Won't Be Coming Back
9 In Time

ca 50min.


DVD: Live At Rockpalast, Jan 2004


Won't Be Coming Back
Gasoline
Reality
Hypnotique

25 min





Nu är det dags för deras andra skiva och det är faktiskt en CD. Det var det enda som fanns än så länge. Måste väl erkänna att jag hade velat ha den på LP. Men man kan inte få allt här i världen.


Skivan har även en liten Bonus DVD på ca 25 min som jag kommer återkomma till senare i blogg inlägget.


Vi börjar först med skivan som denna gång är ca 50min.

Nä man lyssnar på denna skiva så tänker man först. Är detta folkmusik eller progjazz.
Vet inte varför jag får den känslan. Men den försvinner sakta bort. Instället är det en psykaeliskt
modernprog rock. Musiken bara flyter och det är bara att luta dig tillbaka och drömma dig bort.
Sätt dig ner och bara varva ned och koppla av i lugn och ro. Det är en härlig och mäktig känsla att få höra detta band bara spela och sjunga. Det är en verkligen en underbar känsla att lyssna på denna skiva. Kanske är den lite bättre än debutskivan. (Men debutskivan slår ändå denna på fingrarna.)
Jag är lite kluven till det. Eller så är det så att båda skivorna är lika bra. MEN

De är en mycket begåvad band och jag tror någonstans på vägen de är bundna att släppa en underbar mästerverk, men de är inte riktigt där ännu.Nettermalm fortsätter att sjunga mestadels i en mjuk stil, men när hon inte explodera med kraft, är effekten fantastisk. Hon visar mer av det på deras debutskiva, men jag hoppas hon kan verkligen leverera något speciellt i framtida versioner.

Den övergripande känslan av Kallocain är mer eller mindre fyllig och melankolisk, men det har säkert fler utbrott av energi än deras debut. Jag tror inte att de har ganska hittat den perfekta balansen mellan fyllig och energisk, men de är ett steg i rätt riktning.
Inte ett mästerverk ännu, men definitivt en annan utmärkt komplement till alla prog samling.


Även denna gång Paatos låter väldigt annorlunda från deras debut, de ger en utmärkt prestanda

Betyg. Det är väldigt svårt men det blir en 4/5




ANG DVD:n


DVD-Menyn

Riktigt bra trummis 

Vilken röst hon har.

Hela bandet (Nåja nästan)

Publiken njuter 

Du ser detta är riktigt bra
Det vet du mer än väl
TACK STEFAN 


Den är ett utmärkt komplement till CD:n men den är lite bättre av en andledning.
Låten Hypnotique.



Kommentarer