LP - Skivor : Rainbow - Rising 1976 / 2015

Osmlaget är riktigt läckert och en klassiker 

Baksidan med Låtlista + Bandet 

Gatefold uppviket 

Skivpåsen

LP:n

A-Sidan Etikett 

B-Sidan Etikett 





Musiker


Ronnie James Dio – Sång
Ritchie Blackmore – Gitarr
Tony Carey – Keyboard
Jimmy Bain – Elbas
Cozy Powell – Trummor




Låtlista



A-Sidan

Tarot Woman
Run With The Wolf
Starstruck
Do You Close Your Eyes


B-Sidan

Stargazer
A Light In The Black




Nu finns du där i min skivhylla. Till slut så. Har varit nyfiken och kollat på denna länge och väl i skivaffären. En del säger att det är Rainbow s bästa skiva och en del tycker att den är skit.

Själv så vet jag inte ärligt talat eftersom jag inte har lyssnat på den. Men det blev ett köp som sagt till slut. Frågan är varför jag har låtit den vänta i ytterligare 20 dagar. Konstigt.
Men det har varit mycket på jobbet + lite till. Men nog om det nu skall vi ta oss an denna skiva.

Rainbow – Rising.


Det finns väldigt mycket att säga om denna skiva.
Den är lite seg till en början, jag erkänner det. Men den växer för varje lyssning.
Bandet låter riktigt tajt och bra och Dio är Dio som ni vet.

Det finns bara 6 låtar på denna skiva och alla är pärlor. De sitter utmärkt och efter ca 5- 6 omlyssningar så vet jag att detta är en skiva att ta till sitt hjärta och älska.
Det är svårt att välja ut en låt men det blir konstigt nog Stargazer & Run With The Wolf .
(Hoppsan det blev visst två låtar.Men det gör inget hela skivan är ett mästerverk)



Den ger dock inte riktigt samma känsla när man lyssnar på Black Sabbath s Heaven & Hell.
Men man kan inte riktigt jämföra dom skivorna med varandra. Men jag håller denna som en god nr 2. Skivan är ett måste i skivsamlingen och jag måste ut och leta med tiden efter flera Rainbow skivor. Frågan är bara vilka är dom bästa och vilka ska jag undvika.


Vilken är eran favoritskiva med Rainbow??






Betyg 5/5

Kommentarer

  1. Rising är min absoluta favorit när det gäller Rainbow!

    SvaraRadera
  2. Alla Rainbow med Dio är svinbra. Efter Rising så gå vidare till Long Live Rock And Roll som är plattan som kom efter. Du behöver egentligen bara de tre studioplattorna, och livealbumet "On Stage" med Rainbow. Efter att Joe Lynn Turner blev ny sångare så blev musiken betydligt mer slätstruken, popinfluerad och bitvis riktigt aptråkig,

    SvaraRadera
  3. 1. Rising
    2. Rainbow (Ritchie Blackmore´s Rainbow)
    3 Live
    4 Down to Earth
    5 Long live Rock n roll (med Gates of Babylon, Richies bästa låt)
    6 Difficult to Cure
    7 Bent out of Shape
    8 Straight between the eyes
    9 Monsters of Rock med två live låtar (Stargazer och All night long)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar