Musik på CD: Solid Ground - Made In Rock 1976 / 2007 Digipack

Omslaget till digipacken

Baksidan med låtlista 

Uppviket med Booklett och bandfoto 
CD.n

Mellotronen loggan finns med 







Musiker

Peter Eklund - Bas Gitarr 
Anders Berge - Trummor , Slagverk
Gösta Hjelmqvist  - Gitarr , Sång
Bly Gitarr - Björn Uhr - Gitarr




Låtlista


Saturday Rae (Handrock)
Just Tell Me
This Bloody Town
Mata Hari
Oh Lord
Tombstone Kiss
Rock'n Roller
16 Track
Solid Ground


Bonus spår

My Song
Tell Me


Extra Bonus spår

Inner Sin
Man On The Run
Turkish Delight
Yes, No

Extra ExtraBonus spår med bandet  4-Ever

Tunnelbaneblues
Vansiniga Berta




En skiva från Mellotronen som jag har varit både nyfiken på och samtidigt undrat länge om vad detta är för musik. Tur att Stefan hade denna platta kvar och det visar sig vara en skiva som Mellotronen har gett ut tidigare. Efter lite sökande så hittade jag denna info

Första upplagan kom 1991 och då sålde den slut. Den fanns bara i 1,000 ex (utgången)
Andra upplagan kom ut 1993 med ny booklet. Den fanns bara i 500 ex (utgången )
Tredje upplagan kom 2007 och det är den jag har fått tag på nu som även innehåller en del outgivet. Vet inte hur många exemplar den finns i 

Mellotronen har alltid gett mig bra utgåvor och även musik som jag gillar skarpt.
Så detta borde ju vara något för mig eller hur.

Hittade även liten info ang LP-utgåvan

"Enligt legenden så slängdes runt 170 ex bort av dom 200 som pressades då den var riktigt tungsåld". Runt år 2000 dök det upp en mycket snarlik piratkopia med vita etiketter. Skivan finns även utgiven som Picture Disc LP (Record Heaven 1996) samt på CD två gånger av Mellotronen”. Från Musikon.se



Skivan är en härlig blandning av hårdrock och även lite prog. Vill inte riktigt kalla den för en prog platta. Snarare en hårdrocks platta och det är konstigt nog riktigt bra för att vara en debutplatta. Bandet svänger rejält och jag bandet känns som en blandning av Deep Purple och Black Sabbath.
Gåshud och jag förstår att folk vill ha tag på denna skiva. Kan samtidigt förstå att denna inte sålde så bra eftersom Hårdrock inte var så intressant då denna platta kom ut. Undrar om folk ångrar sig nu. 

Skivan är på ca 65 min och det känns bara bra. Det känns verkligen perfekt på något sätt.
Aldrig tråkigt och samtidigt så känns det som att bandet alltid ger järnet än bara jammar i studion för att fylla ut tiden. Riktigt imponerad

En riktig käftsmäll som jag kommer att rekommendera och spela ofta här hemma. Mellotronens riktigt stora överraskning för mig.  Jag är kär och jag önskar verkligen att det kunde komma ut mera material med detta band

Vill även slå ett rejält slag för den fina bookleten och bilderna som finns med på denna utgåva.
Det är verkligen en glädje att få läsa och veta mera om bandet


Bandet spelade på Muskelrock' festival den 13 Juni 2009. hoppas att dom fortsätter att spela. Men dom spelade även på Mellotronens ”Prog båt” 2007. Måste ta och se den DVD:n snart





Betyg 5/5

Kommentarer