Musik på CD: Fläsket Brinner - The Swedish Radio Recordings 1970-1975 4 CD Box 2003


Omslaget till boxen 



Baksidan med hela härligheten

Booklett + alla 4 CD

Mellotronen loggan finns där 






Musiker




Bengt Dahlén - Gitarr
Bill Öhrström - Congas
Bo Hansson - Orgel
Bobo Stenson - Fender Rhodes piano
Bosse Skoglund - Trummor
Erik Dahlbäck - Trummor
Gunnar Bergsten - Saxofon
Jan Ternald - El-piano
Per Bruun - Bas
Sebastian Öberg - El-mandolin
Sten Bergman - Orgel




Låtlista

CD 1

Studio 4, Radiohuset, Stockholm, October 26, 1970


Mäster Beautiful
Bosses Låt
Gunnars Dilemma / Tysta Finskan / Virgo
Telegram För En Bombad By
Gulan

CD 2

Swedish Radio Studio, Gothenburg, November 9, 1971

Jätten Feeling
Sluttningar (Lek I Nedförsbacke) / Lord Of The Rings Medley : Hemfärden - Slaget Vid Pellenors Slätter - De Svarta Ryttarna
Batum
Storstad
Sonik Re-Entry
Turkish Lullaby
Tamzara




CD 3 
Studio 4, Radiohuset, Stockholm, December 13, 1971

Jätten Feeling
Storstad
Sonik Re-Entry
Wild Thing
Samba Martinez
Ball På Bali / Erik Luras
Bullen / Erik Luras Igen
Turkish Lullaby
Lothlorien / Elidor / Bengans Boogie
Gånglåten
Red River Rock

CD 4

Studio 7, Radiohuset, Stockholm, October 22, 1975

Aquarius
Grasse
Kinaspel
Barbarella
La Resa Dei Conti




Ja mina vänner då var det alltså dags för en helt ny månad och nu är det Februari.
Tiden går fort när man har roligt. Nu har vi kommit fram till den sista skivan/skivorna som jag har kvar från 2014. (Dock har jag redan köpt lite skivor under Januari 2015). Men mer om detta senare.



Nu skall vi ta oss ann en box som jag har varit både nyfiken och samtidigt hade tur att få tag på.
Det är nämligen 4 konserter av Proggbandet Fläsket Brinner som Sveriges Radio har spelat in.
Mellotronen gav ut boxen 2003. Det visste jag inte då.

Jag läste om denna box på Progg.se och tänkte att jag lägger den på minnet och ser om jag med tiden kan få tag i den. Gick och frågade runt men det fanns ingen som kunde få tag i den.
Så det var då bara att bita i det sura äpplet och att tänka att denna är borta. Så enkelt var det alltså.
Den finns inte längre mera och då väntar jag och ser till att försöka få tag på den på något annat sätt. Men icke den finns visst ingenstans. Nå ja inget att göra åt.


Men Nu på senare år framöver så slängde jag iväg ett mail till en god vän vid namn Stefan Dimle och frågade om det finns en box kvar. (Den var upplagd på Mellotronens Hemsida.) efter ett litet tag så kom svaret att den fanns kvar för 500 kr. Så det var bara att beställa den. Vilket var en väldig tur eftersom jag hörde senare av Stefan att boxarna är slut hos Mellotronen. 2 dagar senare så kom det ett paket med boxen i. 


Har alltid gillat Fläsket Brinner. Nu saknas bara deras debutplatta.
Hoppas den kommer på CD eller nypress snart.



Det är verkligen en musikskatt som Mellotronen har gett ut. Ca 3 timmar och 45 min ren magi.
Det är väldigt svårt att nästan ute någon skiva som är bäst eller sticker ut. Visst kanske när dom spelar Bo Hanssons musik. Det är från både Sagan Om Ringen skivan och Ur Trollkarlens Hatt.
Det exploderar av glädje. Fläsket Brinner när dom är som bäst. Även deras Version av Wild Thing är helt underbar. Det blir aldrig heller segt och tråkigt. Allt bara flyter på och bara det gör att boxen är helt enkelt njutbar på både Spotify eller i CD-form

I stort sätt så är boxen ett måste i varje proggares skivhylla. Visst ca 4 timmars musik är väldigt mycket. Men du kommer att gilla det för varje gång du spelar skivan.
Sedan så måste jag även slå ett stort slag för Bookleten som finns med.
Det är härligt att Mellotronen ger oss riktigt med info+ många fina bilder.

Det är svensk progg i högklass och ett måste i din skivhylla.
Tusen Tack Stefan Dimle. Alltid ett nöje att göra affärer




                       










Betyg 5/5

Kommentarer

  1. Bra artikel, nu har jag lyssnat på plattan som finns på Spotify och det är ruggigt bra, kul att jag funnit ett exemplar som jag nu ska köpa även om det blir dyrt..

    SvaraRadera

Skicka en kommentar