LP - Skivor : Kenny Håkansson - Springlekar Och Gånglåtar 1978

Omslaget till LP:n
Förlåt om det blev suddigt

Baksidan med låtlista + Kenny 

LP:n

Etiketten 




Musiker

Kenny Håkansson - Gitarr





Låtlista


A-Sidan

Gånglåt
Springlek
Marsch Från Lima
Halling
Marsch Från Munga


B-Sidan

Springlek "Du Ä' Go' Du" Efter Lejsme Per
Pellikvalsen - Efter Lejsme Per
Trettondagsmarschen
Gånglåt Från Äppelbo Finnmark
Springlek - Räven Raskar...



Eller för att citerar Kenny själv
”Gitarr, gitarr och gitarr. Låtar i spelmanstradition, på sätt och vis. Det finns inga fioler, och inget fotstamp, och inte ens en knätofs, men annars stämmer det.


Nu kommer en skiva som jag har letat länge att ha i min samling.
Men vi tar det från Början. Jag hade nyligen upptäckt Kebnekajse & Dag Vag.
Jag var inne på Kenny Håkansson s hemsida och såg att han hade lagt upp musikklipp från sina skivor. En skiva hete Springlekar och Gånglåtar. Så jag lyssnade på ”Trettondagsmarschen”.
Jag var fast direkt. Vilken gitarrist. Vilket sound. Jag måste hitta denna skiva.
Men det var inte lätt eftersom CD:n är utgången och jag hade ingen LP-skivspelare.
Fick tag på den en gång via biblioteket i Stockholm. Gjorde en kopia och den försvann.

Så jag fortsatte att lyssna på Trettondagsmarschen som senare fick mig att upptäcka ”Skäggmanslaget – Snus , Mus & Brännvin”.

Men nu fick jag tag på Springlekar och Gånglåtar via en Facebook auktion.
Så jag sitter nu och är helt glad över att få tag på denna skiva.

Skivan är bara med Kenny Håkansson – Gitarr så det blir instrumentalt hela vägen.
Gillar du inte det så välj bort denna platta. Ni andra som vill pröva något nytt kan lyssna på youtube. Hela skivan finns där och kommer att ta er till höga höjder. 




Så nu skall jag sitta och spela luftgitarr ett tag till tonerna av denna platta.


Detta är den sista skivan med Kenny Håkansson i min samling.
Nu har jag alla till slut och jag måste erkänna att jag känner mig kluven till vilken som är hans bästa platta. Det är antingen denna eller allihop. Blir svårt att bestämma sig.



Betyg 4/5 

Kommentarer