LP - Skivor : Siena Root - Pioneers Green Album + CD 2014

Omslaget 

Baksidan med låtlista och mer info 

Uppviket är väldigt vackert 

Skivpåsen 
LP:n är läckert grön

CD:n

Gaphals loggan






Musiker




Sam Riffer - Bas
Love "Billy" Forsberg - Trummor
Jonas "Joe Nash" Åhlén - Sång
Matte Gustafsson - Gitarr
Erik "Errka" Petersson - Keyboards , Orgel




Låtlista


A-Sidan 

Between The Lines
7 Years
Spiral Trip
Root Rock Pioneers


B-Sidan 

The Way You Turn
Keep On Climbing
Going Down
In My Kitchen


CD-Versionen

Between The Lines
7 Years
Spiral Trip
Root Rock Pioneers
The Way You Turn
Keep On Climbing
Going Down
In My Kitchen




Herregud vad är detta för något. Så tänkte jag faktiskt när jag hörde denna på Bengans i Linköping.
Det känns som att Deep Purple har fått en son. Jag lovar att säga att dom är nästan snäppet bättre än Deep Purple. Det är klart ingen kan ersätta Deep Purple. Men om det skulle bli så. Då har vi en väldigt god och nära kandidat måste jag säga.



Musiken är väldigt mycket 60-70 tals psykadelisk rock. Det kunde klassas som Prog.
Tänk er The Doors fast hårdare. Musiken sitter direkt och låtarna är väldigt starka och bra.
Dom som lyssnar på detta första gången kommer att undra vad är detta. Hur lyckas dom hålla upp tempot. Allt bara flyter på bra och starkt. Det känns som att jag har hittat en skatt som kommer att fylla upp mitt musikaliska liv många gånger och aldrig tröttna på den. Det finns verkligen styrka och kraft i musiken. Detta måste alla kolla upp och jag måste ta och lyssna ett par gånger till på denna skiva. Den går inte att sluta lyssna på. Men det finns en sak som jag faktiskt har glömt.
Skivan är bara 40 min lång. Kanske är det bäst så eller så vill man att det skall finnas mera.
Det skulle vara väldigt intressant ifall det skulle komma ett Live album.
Tror att plattan skulle växa väldigt mycket. Men vad vet jag.


Det enda jag ångrar det är att jag inte kunde lyssna på denna tidigare. Den skulle lätt hamna högt på Gaphals listan. Men det är inget att göra åt. Detta skulle lätt bli Gaphals starkaste släpp och enligt mig (trots att jag bara har detta bands platta) Siena Root bästa platta detta år. Jag tror att jag är kär och även finner jag mig i ett lyckorus.


Riktigt bra jobbat Siena Root





Betyg 5/5

Kommentarer