LP - Skivor : Blues Annika - Blues Annika 1980

Omslaget ser lite torrt ut,
Men låt er inte luras 

Baksidan med låtlista + band

Skivpåsen har bara reklam Bild 1

Skivpåsen har bara reklam Bild 2

LP:n 
Etiketten
Nacksvings fisken finns där som vanligt 






Musiker


Annika Dalqvist - Sång
Bengt Blomgren - Gitarr
Björn Linder - Gitarr, fiol, mandolin
Hannes Råstam - Bas
Bertil Goldberg - Piano, orgel
Kjell Henriksson - Altsax
Rune Enrenius - Trumpet
Anders Nostugg - Tenorsax
Per Melin - Trummor
Lillemor Håkansson - Kör




Låtlista


A-Sidan

Jag Bor I En Kappsäck
På Andra Sidan Ån
Ingen Känner Dig När Du Är Pantad Och Såld
Var Kan Jag Finna Denne Man
Kärlekens Spiral
Magnum-Tango


B-Sidan

Julaftonsnatt På NK
Speed Demon
Det Är Så Svårt Att Lägga Av
Lagen Om Alltings Jävlighet
Sjöjungfrun



Enligt Wikipedia så finns det inte mycket om denna artist

Annika Dahlqvist, född 1955, känd under artistnamnet "Blues Annika", är en svensk bluessångerska från Göteborg.
Dahlqvist utgav i början av 1980, uppbackad av några av Göteborgs främsta proggmusiker, ett på sin tid mycket uppmärksammat album. Hon hade redan då ett hårt förflutet i stadens missbrukarkretsar, men sades då vara drogfri. I en av sina texter sjöng hon "Det är så svårt att lägga av, det är så svårt, men det finns bevis för att det går, om man tar i". Det blev dock inte några fler skivinspelningar.





Efter Hurula s fruktansvärda skiva är det dags för något mycket bättre.
Ett debutalbum som jag har jagat sedan länge och väl.


Har faktiskt bara hört en låt från denna platta och det är guldkornet ”Ingen Känner Dig När Du Är Pantad Och Såld ”. låten fanns med på samlingen ”Lägg Av Ni Fattar Ingenting.”.

så jag kände att jag bara måste hitta denna platta efter mycket letande så fanns den där i 60 krs backen på Bengans i Linköping. Så jag tog den direkt och köpte den. Känslan över att ha hittat denna är något av en käftsmäll.


SÅ hur låter då plattan. Det är väl väldigt mycket blandat. Både Blues och deppighet.
Men det är väldig fart och glädje på samma gång. Det är så splittrande men väldigt bra.
Undrar dock hur det hade blivit och det hade blivit ytterligare en skiva med Blues Annika.

Skivan är ett bortglömt mästerverk samtidigt så är det något som saknas. Det är ju en debutplatta.
Men det är något om inte känns så bra. Vet inte om ljudet ligger lågt. Men jag hoppas att den kommer ut på CD. Eller på 180 g nypress. Skivan förtjänar att på uppmärksamhet.

Kan inte låta bli att bara njuta när jag spelar denna platta. Magiskt.


Betyg 5/5

Kommentarer

  1. Det är bara att hålla med! Skivan är grym. Har spelat den när vi har progg och blueskvällar! Jag blev golvad av ” speed demon”. Vilken låt!!!

    SvaraRadera

Skicka en kommentar