LP - Skivor : Panta Rei - The Naked Truth Mellotronen 2012


Omslaget till LP:n




Baksidan med låtlista + info 


Textblad Bild 1

Textblad Bild 2

Textblad Bild 3

Textblad Bild 4

Skivpåsen Bild 1

Skivpåsen Bild 2

LP:n

Etiketten 

Mellotronen loggan finns där 






Musiker



Tomo Wihma - Trummor, Timbales
Cary Wihma - Elbas, slagverk
Leif Östman,  - Elektrisk gitarr
Thomas Arnesen  - Slagverk
Gunnar Lindqvist - Slagverk
Göran Freese - Tenorsaxofon, slagverk
Georg Trolin - Sång, munspel, slagverk


Låtlista


A-Sidan

The Knight
The Majan Suite

B-Sidan

La Fiesta
Kummelnäs
Five Steps

Skivan är 41 min lång 



Citat från Musikon.se

"The Naked Truth

Det var tänkt att Mellotronen skulle släppa den officiella återutgåvan av Panta Rei på vinyl men så gav EMI rättigheterna även till portugisiska Golden Pavilion som snabbt slängde iväg en tråkig replika.

Mellotronens ambitioner var betydligt större än så. De tänkte återutge skivan på samma sätt som de gav ut Asoka. Dvs en snygg replika med välskriven minibok SAMT en bonus LP! Denna bonus släpps nu som "The Naked Truth" med en snygg 8 sidig minibok i samma väldokumenterade stil som Asoka, Sabu Martinez skivorna m.fl. Ett 100-tals unika bilder och massvis med information från bland annat intervjuer."




Hur skall jag börja det var väldigt längesedan. Tror att jag såg ett repotage om denna skiva.
Det var inför Record Store Day 2011 eller 2012 tror jag.
Dom sa på Nyhetesmorgon att Mellotronen skulle ge ut denna skiva. 
Min första tanke var. Vilket konstigt och väldigt fult omslag. Hur tänkte dom där.
dock spelade dom ingen musik ifrån den skivan. sedan så föll den i glömska och jag kom efter
ca 2 år senare att tänka på denna skiva igen. Så det blev att börja kolla upp denna skiva

Men så med tiden så började jag bli nyfiken på hur skivan kunde låta. Så tänkte att jag kanske skulle se till att få tag på denna skiva. Något måste det vara med den eftersom TV4 uppmärksammar den.
Så jag börjar sakta kolla runt och se om den går att få tag på. Nej verkar det som.

Men Mellotronen har ett par exemplar kvar. Så det var bara att beställa den.
Ett paket kom till mig senare och nu finns skivan i min hand och hylla.
Så nu skall det skall det bli väldigt roligt att få lyssna på denna skiva.
Har även läst på lite om plattan så jag ser fram emot denna skiva


Det var faktiskt inte riktigt som jag hade tänkt mig till en början faktiskt.
Känns lite för jazzig spacerock. Men helt plötsligt så knockar den mig rejält. Det är konstigt nog riktigt bra och samtidigt så känns det lite zappa vibbar och även lite av det tidiga Pink Floyd soundet.
Dock tror jag säkert att Wasa Express har lyssnat på detta band. Eller jag kan ha fel. 

Men det är som sagt väldigt svårt att sätta in denna grupp i ett speciellt fack.
Vet inte riktigt vad jag skall kallade detta för musik. Prog , Spacerock , Jazz.
Skivan passar även till avkoppling på något sätt. Musiken flyter på riktigt bra och bandet är riktigt starkt. Dock vet jag ju att detta är inte allt av det som finns tidigare. Dock kostar ett original av skivan ca 3,000 kr. Det är verkligen musik som kommer att spelas lite då och då.


Gillar du allt detta så kommer denna skiva att gå varm hemma hos dig för denna måste du upptäcka.
Ge skivan en chans och du kommer att tacka mig direkt.
Konstigt nog så kommer den att spelas ett par varv till denna dag. Skivan behövs lyftas fram ganska mycket tycker jag








Betyg
4/5

Kommentarer

Skicka en kommentar