Tankar: En Krönika / Hyllning till Bengans Linköping + lite till

Hur skall jag egentligen börja en sådan här krönika.
Det skall handla om skivor och musik och skivköp. 

Känner ni igen er på något sätt. Kanske / Kanske inte.


Detta skall i alla fall bli om vår herre vill. En liten tankeresa och samtidigt glädje över något som jag konstigt nog besöker mera än kyrkan. Vi skall nämligen prata om ett ställe som jag alltid kommer att komma tillbaka till många gånger om + lite till. Bengans Linköping. 



Bengans Linköping. 


Eller även kallad Skivbutiken i Linköping. (visst det finns 2 st. Men Crazy Records har lite mera hårdrock och Kiss än vad Bengans har). Dock hittade jag en platta på Crazy Records som jag alltid kommer att tipsa folk om Asoka – Asoka. En av proggen bästa skivor.




Sedan vete fan om det räknas men det faktiskt 2 skivköp för längesedan på Bok & CD – Media
Iron Maiden – A Matter Of Life And Death 2006.


Iron Maiden – A Matter Of Life And Death 2006.
En av de få skivor jag inte har köpt på
Bengans i Linköping





Många år senare så blev det en skiva som tog 6 månader att få fram
Baby Grandmothers 


Men nu tillbaka till Bengans



Det började faktiskt att jag läste i Corren att Bengans skulle öppna i Linköping.
Tror att det var i slutet av 2011. Kommer ihåg en liten notis om att Bengans skall öppna i Linköping. 2 veckor senare så tänkte jag att jag skulle gå dit och se om hur det är.
Det har varit väldigt tomt på skivbutiker i Linköping. Vi hade faktiskt ”Skivlagret” men den finns inte längre. (vilket är synd för det fanns en del vettiga saker där).



Konstigt nog när jag går in i butiken så känner jag en känsla första gången jag inte riktigt vet vad det är. Man blir nästan lite yr i skallen. Eller så är det känslan över att man har hittat rätt. Vet att jag även var väldigt nervös över att kanske idiotförklara mig eller kanske verka lite udda.

Eftersom Aspergern kan göra mig väldigt osäker och ibland väldigt nervös. Men jag tog det kallt och det är jag stolt över.

Så jag står där och bläddrar och tänker faktiskt att jag har rätt så nyligen skaffat mig en vinyl-spelare (även kallad LP-Spelare).


Så jag står och bläddrar till jag ser ett par vita singlar och det är dessa 2 Vilket blir mina första köp på Bengans i Linköping

Kent - 999 
Kent - Jag ser dej.


Dessa var starten till skivköp.
Tro det eller inte 


Frågar en kille där bakom. Han säger att det är väldigt bra. Ge det en chans.
Så jag tänkte att jag provar och ser om det är något att ha.
Vilket det senare skulle visa sig vara rätt ok.
Det var faktiskt mitt första skivköp där och konstigt nog så blev det flera skivor och CD


Men det gav mig mersmak. Så jag tänkte att jag går dit någon mera gång.
Vilket gjorde att jag kom hem med ytterligare en 7- tums singel Märvel - Metalhead 2012.
kände att detta lokala band kan vara något för mig. Vilket senare vissade sig vara en riktigt skön och
härlig bit.


Märvel - Metalhead 2012.



Efter en vecka så var det dags igen att komma hem med ett par singlar till
Lilla Lovis – Brudar Med Små Pattar Kan Dra Åt Helvete
Lilla Lovis – Hard To Get.



Lilla Lovis – Brudar Med Små Pattar Kan Dra Åt Helvete

Lilla Lovis – Hard To Get.


Några veckor senare så tänkte jag att nu har jag inte varit inne på ett par veckor
se om jag hittar något. Det blev Thåström – Samarkanda och
sakta men säkert så var jag faktiskt fast i Bengans stora klor.




Thåström – Samarkanda
En riktig pärla

Iron Maiden – The Final Frontier
Kanske inte deras bästa
Men klart godkänt





Tom Zacharias – Belinda
En av dom konstigaste CD-Skivorna i samlingen


Men en dag så var jag väldigt nyfiken på en platta som jag tänkte att denna kanske jag kan få tag på och jag tänkte att jag frågar lite snällt. Kan ni kolla upp en skiva åt mig.
Tom Zacharias – Belinda. Den finns inte men vi kan ta in den på Import. Det tog sex veckor.
Men jag fick skivan till slut. Dock kändes det väldigt konstigt när killen kollade på skivomslaget.
Men han var glad att hjälpa mig.



Det en sak som slår mig samtidigt. Personalen har inga fördommar.
Alla är välkomna dit oavsett vad du en är. Dom dömmer ingen pga deras musiksmak.
Oavsett om du gillar Abba , Carola , Iron Maiden , DIO , Deep Purple och Sabaton.
Dansband eller är allätare så kan du inte vänta dig en komentar tex Fy fan vad dåligt, Brr hemskt.



Dock fick jag en väldigt konstig blick den dagen jag köpte Nike & Gurras skiva på LP
(Men det kan jag förstå). Tjejen vid disken såg ut som hon inte visste vad hon skulle säga.
Fast det är klart det omslaget är lite speciellt




Nike & Gurra - Nike & Gurra






Dock med tiden så började jag köpa väldigt mycket skivor.
Både på CD och LP Vilket gjorde att min skivhylla började växa och min plånbok blev tunnare och tunnare. Så när jag i slutet av 2013 räknade mina kvitton så blev det faktiskt 82 st.
Vilket jag först blev förvånad över att det blev så mycket. Men det ger mig väldigt mycket för själen.


Alla 82 kvittona i 4 högar 


Bengans har gett mig väldigt mycket och samtidigt sett till att jag får tag på det jag letar efter.
Om det inte finns inne så kan det hända att det finns på Import.
Som denna platta



Life - Life
Riktigt bra skiva


Sedan med tiden har man fortsatt att gå till Bengans och jag kan inte låta bli att undra hur det kommer att bli den dagen Bengans Försvinner. Eller Skivbutiker över lag.
Visst det finns säkert en del som handlar på Internet. Det vet jag att folk gör.
Många vänner har frågat mig varför handlar där istället för att gå in på Skivbutiken och få betala lite mera. Visst det är klart att det är billigare.  Jag handlar inte mycket på Internet. 
(Utom kanske när jag vill få tag på Mellotronen s skivor.) 

Men det är en härlig känsla att få stå och bläddra och samtidgt fråga personalen om skivan är bra eller dålig. + Dom ger mig väldigt mycket tips och kan en hel del. + känslan att stå och bläddra bland skivorna och hålla upp och kolla är det något att ha eller inte.  Det kan du inte få bakom en dataskärm.


Dock finns det även något som jag tycker är lite speciellt och som jag faktiskt har tjatat på att det  måste finnas där. En Gaphals Hylla. Så enkelt är det så nu till slut så har Gaphals fått en egen hylla i Butiken

Äntligen så har Gaphals en egen hylla 




Ett par sista rader bara innan detta text slutar.

Undrar hur det kommer att bli när den där känslan försvinner. Vet inte om jag vågar tänka mig den dagen då jag inte kan gå dit eller det står stängt p.g.a konkurs.Brr hemska tanke.

Länge leve musiken och länge leve Skivbutiker & Länge Leve Bengans.
Tack för allt och jag tror nog att jag kommer att gå in dit många gånger om och det blir ändå mera besök.

Kommentarer